ابزارک وردپرس یا ویجت چیست

ابزارک وردپرس یا ویجت چیست

ابزارک وردپرس یا ویجت چیست

نام ابزارک یا ویجت برای وبمستران و طراحان وردپرس نامی آشنا است اما در صورتیکه به تازگی وارد عرصه طراحی سایت با وردپرس شده باشید ممکن است با شنیدن این نام ها دچار سردرگمی شده باشید و از خود بپرسید که ابزارک وردپرس یا ویجت چیست ؟به همین منظور در پی آن شدیم تا با تهیه مطلبی آموزشی در آموزشگاه کامپیوتر پرتو تحت عنوان ابزارک وردپرس یا ویجت چیست معنی نام ابزارک یا ویجت را برایتان بازگو نماییم تا با دید بازتری بتوانید از آن ها در طی مسیر طراحی سایت استفاده نمایید .

ابزارک وردپرس یا ویجت چیست

ویجت یا ابزارک ، بلوک و یا ناحیه های کوچکی هستند که در محل های مختلفی از سایت من جمله هدر ، فوتر ، بدنه و … سایت بکار برده میشوند و هر کدام از آن ها میتوانند عملکردی خاص را به سایت اضافه نمایند .

این بلوک ها که با استفاده از کد نویسی طراحی شده اند به شما امکان اضافه نمودن باکس سرچ ، آخرین نظرات ، آخرین مطالب درج شده ، بایگانی ، دسته بندی ها ، برچسب ها ، تقویم ، فید Rss ، لیست برگه ها ، اسلایدر عکس ها ، نوشته ها ، محصولات ، لینک شبکه های اجتماعی ، map و یا هرانچه مورد نیازتان است را با استفاده از کد html به بخش های مختلف سایت اضافه نمایید .

و اگر بخواهیم بطور خلاصه بگوییم ابزارک چیست ، باید عنوان نمود که امکاناتی که با استفاده از Drag & Drop کردن آن میتوانیم به سایت اضافه نماییم ، ابزارک گفته میشود.

نکته : در برخی از قالب های وردپرس هیچ ابزارکی وجود ندارد .در واقع وجود ابزارک در قالب ها بستگی به نظر طراح قالب دارد و ممکن است هیچگونه ویجتی را برای قالب کدنویسی و تعبیه نکرده باشد.در عین حال قالب هایی وجود دارند که چندین بخش ابزارک را دارا میباشند. بنابراین در زمان انتخاب و نصب یک قالب ، در صورتیکه نیاز به ابزارک ها دارید ، لازم است تا قالب را از نظر وجود یا عدم وجود ابزارک ها در آن مورد بررسی قرار دهید .

برای درک بهتر ابزارک ها در وردپرس و نحوه عملکرد آنها، می توانید در کلاس آموزش وردپرس شرکت نمایید.
مدیریت ابزارک ها در وردپرس به شما امکان مدیریت تمام سایت را میدهد .بدین منظور میتوانید ابزارکی را در قسمتی از سایت نمایش دهید و آن را در دیگر قسمت ها غیر فعال نمایید .
بنابراین مزیت ابزارک ها این است که طراح سایت قادر است بدون هیچگونه دانش برنامه نویسی امکاناتی را به سایت خود اضافه نماید که قبلا توسط طراح قالب کدنویسی شده است .
بطور کلی هر ابزارک یا ویجت دارای تنظیماتی است که مهمترین آن ها نام ابزارک است و در بالای ویجت جایگذاری شده است و طراح سایت میتواند بنا بر تشخیص خود آن را تغییر دهد.

پرکاربردترین ابزارک های وردپرس

• ابربرچسب : ابزارکی برای نمایش برچسب هایی که بیشتر از سایر برچسب ها مورد استفاده قرار گرفته اند
• بایگانی : ابزارکی برای نمایش آرشیو زمان نوشته های سایت به تاریخ میلادی
• اطلاعات : ابزارکی برای تعیین لینک های ورود و خروج مدیر و سایر کاربران سایت
• برگه ها : ابزارکی جهت نمایش برگه های طراحی شده در سایت
• دسته ها : ابزارکی بای نمایش دسته بندی های سایت
• جستجو : ابزارکی جهت جایگذاری فیلد سرچ در محل مورد نظر
• متن : با استفاده از این ابزارک میتوانید متن مورد نظر و یا حتی قطعه کد HTML را در محل مورد نظرتان به کاربر نمایش دهید البته دقت کنید که لازم است به html/css مسلط باشید.برای تسلط بر روی html/css توصیه می کنیم در کلاس آموزش html-css شرکت نمایید
• نوشته تازه : ابزارکی جهت نمایش آخرین نوشته های شما
• تقویم : ابزارکی جهت نمایش تاریخ میلادی
• تصویر : ابزارکی جهت نمایش تصویر مورد نظر در قسمتی از سایت

آموزش اضافه نمودن ابزارک یا ویجت به وردپرس

به منظور دسترسی به ابزارک ها لازم است تا با ورود به پیشخوان سایت ، از منوی سمت راست پیشخوان ، به بخش نمایش رفته و بر روی ابزارک ها کلیک نمایید تا صفحه ای مشابه به تصویر زیر برایتان به نمایش درآید

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

حال برای استفاده از ابزارک مورد نظرتان میتوانید ، آن را کشیده و در محل مربوطه رها نمایید .مانند تصویر راهنمای زیر عمل نمایید

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

اما در روش دوم میتوانید برروی ابزارک مورد نظرتان کلیک نموده و از کشوی باز شده ، محل قرار گیری ویجت مورد نظر خود را انتخاب نمایید

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

آموزش اضافه کردن ابزارک به وردپرس

پس از طی این مراحل ، حتما بر روی گزینه ذخیره کلیک نمایید تا تغییرات مورد نظرتان بر روی سایت اعمال گردد .در غیر اینصورت هیچگونه تغییری بر روی سایت انجام نخواهد شد.

پیش نمایش ابزارک یا ویجت

پس از اعمال تغییرات مورد نظر ، میتوانید پیش نمایشی از آن را مشاهده نمایید و در صورت نیاز به اصلاح و یا کم و زیاد کردن ابزارک ها ، آن ها را اعمال نمایید .بدین منظور کافی است بر روی دکمه “مدیریت یا پیش نمایش زنده” کلیک نمایید تا نمایشی از سایت را مشاهده نمایید .

آموزش پیش نمایش ابزارک وردپرس

آموزش پیش نمایش ابزارک وردپرس

آموزش حذف ابزارک وردپرس

در صورتیکه نیاز به ابزارکی ندارید ، میتوانید آن را بطور کل حذف نمایید .بدین منظور کافی است بر روی ابزارک دلخواه کلیک نموده و بر روی عبارت “پاک کردن” کلیک نمایید

آموزش حذف ابزارک یا ویجت وردپرس

آموزش حذف ابزارک یا ویجت وردپرس

آموزش غیر فعال نمودن ابزارک وردپرس

گاهی اوقات ممکن است فلا نیازی به استفاده از یک ابزارک نداشته باشید اما ممکن است در آینده بدان نیاز پیدا کنید.بدین منظور میتوانید آن را بطور موقت غیر فعال نموده تا در زمان نیاز آن را به حالت فعال تغییر حالت دهید.برای این کار لازم است تا ابزارک مورد نظر را انتخاب نموده و آن را به بخش “ابزارک های غیر فعال” کشیده و منتقل نمایید .

آموزش غیر فعال نمودن ابزارک وردپرس

آموزش غیر فعال نمودن ابزارک وردپرس

در آخر
در صورتیکه ابزارکی را در یک سایت مشاهده نمودید که در قالب شما آن ویجت در دسترس شما قرار نگرفته بود ، میتوانید کد HTML آن را نوشته و در ابزارک HTML جایگذاری نمایید .
امیدواریم این آموزش توانسته باشد شما را در استفاده از ابزارک ها یاری نموده باشد .در صورتیکه سوالی در حوزه نحوه بکار گیری ابزارک ها داشته باشید میتوانید سوال و یا اشکال خود را در بخش نظرات این مطلب مطرح نموده تا اساتید آموزشگاه در اسرع وقت نسبت به مشاوره شما اقدام نمایند.

همچنین با شرکت در کلاس آموزش طراحی سایت در آموزشگاه پرتو ، می توانید مسیر خود به سمت طراحی سایت را هموار کنید!

در صورتیکه سوال و یا نظری دارید ، آن را در این قسمت برایمان بنویسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
ابزارک وردپرس یا ویجت چیست
نام مقاله
ابزارک وردپرس یا ویجت چیست
خلاصه
مقاله ای جامع و کامل پیرامون ابزارک های وردپرس که در آن نحوه عملکرد وردپرس را به درستی و به صورت کامل و حرفه ای آموزش می دهد.
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو
مشاوره و ثبت نام -02166959852
×