برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل

مدت مطالعه » 5 دقیقه
برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل

ممکن است برای فردی که مبتدی است و تجربه چندانی در حوزه طراحی لوگو نداشته باشد ، این سوال مطرح شود که برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل ؟در مقاله امروز آموزشگاه کامپیوتر پرتو ،به این سئوال مهم پاسخ گفته ایم.با ما همراه باشید

یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کار و بیزنسی ،برخورداری از یک لوگو است .این موضوع موجب شده تا طراحی لوگو در نزد گرافیست ها از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد .به منظور طراحی یک لوگو ، علاوه بر خلاقیت و رعایت یک سری اصول و قواعد ، لازم است تا از نرم افزارهای گرافیکی استانداردی برای حصول نتیجه بهتر مورد استفاده قرار گیرد.دو نمونه از نرم افزارهایی که بیش از سایرین از آن ها در طراحی لوگو استفاده میگردد عبارتند از نرم افزار گرافیکی کورل و نرم افزار گرافیکی فتوشاپ.

بدین منظور سعی بر آن داشته ایم تا در مطلبی آموزشی برایتان بازگو نماییم که به منظور طراحی لوگو کدام یک از نرم افزارها را انتخاب نمایید ؟ یا به عبارت دیگر، برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل .اما پیش از آن به تشریح برخی از اصطلاحاتی که یک طراح با آن ها آشنا است خواهیم پرداخت ;

پیکسل و وکتور(بردار) چیست

یکی از ابتدایی ترین مفاهیم در حوزه طراحی لوگو ، شناخت مفاهیم وکتور و پیکسل است .در نرم افزارهای پیکسلی ، تصاویر از پیکسل ها بوجود آمده اند و در نرم افزارهای وکتوری ، تصاویر از خطوط منتج میگردند.برای طراحی لوگو لازم است تا بدانیم نرم افزار مورد استفاده ما ، یک نرم افزار پیکسلی است یا نرم افزاری برداری.

گرافیک پیکسلی چیست

در گرافیک پیکسلی همانطور که عنوان شد ، تصاویر از کنار هم قرار گرفتن تعداد مشخصی از پیکسل ها تشکیل شده است ( به عبارت “تعداد مشخص” توجه داشته باشید زیرا در نرم افزارهای گرافیک پیکسلی ، تعداد پیکسل های یک تصویر در صورت زوم کردن ، زیاد نخواهند شد)بدین دلیل در صورتیکه بر روی یک تصویر زوم نمایید و آن را بیش از حد بزرگ کنید ، پیکسل های آن به چشم می ایند و کیفیت تصویر افت پیدا میکند.
تقریبا عمده محتوایی که ما به صورت عکس و تصاویر از دوربین ها و دستگاه های دیجیتال میبینیم ، این نوع تصاویر را ذخیره سازی میکند.

وکتور-و-رستر

گرافیک برداری یا وکتوری چیست

در گرافیک وکتوری یا برداری ، اشکال و تصاویر طراحی شده با استفاده از مشخصات هندسی نقاط ، خطوط و منحنی ها حاصل میایند .در حقیقت تصاویر از بردارهای ریاضی تشکیل شده و تصاویر با استفاده از محاسبات داخلی نرم افزار ، ایجاد میگردند.
این بدان معنی است که اگر طرح شما با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی وکتوری طراحی شده باشد ، در صورتیکه آن را بزرگ کنید و بر روی تصویر زوم نمایید ، تصویر به پیکسل ها تقسیم بندی نشده و بشکل خطوط نمایش داده میشوند. یعنی در صورت زوم ، از کیفیت تصاویر کاسته نخواهد شد.بنابرین میتوانید تصاویر مورد نظرتان را تا هر اندازه ای که مایل هستید بزرگ نموده و چاپ کنید .بدون اینکه بر روی آن پیکسل بیفتد و لبه های تصویر شطرنجی گردد.

ویژگی نرم افزارهای برداری

فایل هایی که با استفاده از نرم افزارهای برداری طراحی میگردند ، عموما بشکل لایه باز ذخیره میگردند.این بدان معنا است که در صورت نیاز میتوانید آن ها را در نرم افزار مورد نظر باز نموده و تغییرات مورد نیازتان را بر روی آن اعمال نمایید .شما میتوانید تصاویر وکتوری را به تصاویر پیکسلی شده یا اصطلاحا Raster نیز تبدیل نمایید.
فرمت های رایج نرم افزارهای وکتوری عبارتند از : WMF، EPS و AI
در صورتیکه بخواهید تصاویر وکتوری را در نرم افزار فتوشاپ مورد استفاده قرار دهید ، این امر امکان پذیر است اما این نکته را مد نظر داشته باشید که تصاویر وکتوری به محض ورود به محیط فتوشاپ ، خاصیت و کیفیت وکتوری خور را از دست داده و به تصاویر پیسکلی تغییر ماهیت خواهند داد.

طراحی لوگو با نرم افزارهای وکتوری

با توجه به مواردی که عنوان نمودیم ، لازم است تا لوگوی مورد نظر خود را در نرم افزارهای وکتوری یا برداری طراحی نماییم.
زیرا در حوزه موارد استفاده از یک لوگو ، یک طراح لوگو را یکبار طراحی نموده و آن را در موارد گوناگون مورد استفاده قرار میدهد.ممکن است لوگو را در کوچکترین سایز خود که چاپ بر روی کارت ویزیت است مرود استفاده قرار دهید و یا آن را بر روی یک بیلبورد شهری چاپ نمایید .در صورت استفاده از نرم افزارهای برداری در طراحی لوگو ، کافی است تا یکبار لوگو را در سایز کوچک مورد طراحی قرار دهید و از آن به دفعات و در سایزهای مختلف استفاده نمایید .
این در حالی است که در صورتیکه لوگوی مورد نظرتان را در نرم افزاری پیکسلی طراحی نمایید ، لازم است تا آن را با حداکثر سایز که اندازه چتپ بر روی بیلبورد است طراحی نمایید تا در صورت نیاز ، از کیفیت چاپ آن کم نشود.این موضوع باعث میشود حجم بسیار بالایی را برای ذخیره سازی لوگوی مورد نظر ، مورد استفاده قرار دهید .این در حالی است که ممکن است هرگز نیاز به چاپ لوگو بر روی بیلبورد نداشته باشید و این حجم زیاد را تنها برای روز مبادا اشغال نموده باشید.اگر هم برای صرفه جویی در فضای اشغالی ذخیره سازی لوگو ، بخواهید آن را گوچک طراحی و ذخیره نمایید ، در زمانیکه نیاز به چاپ لوگو در مقیاس بزرگ باشید ، به دلیل پیکسلی شدن تصویر ، لازم است تا در سایز بزرگ باز طراحی صورت گیرد که این امر عاقلانه نیست.
بنابراین بهتر است از همان ابتدا از یک نرم افزار برداری یا وکتوری در زمینه طراحی لوگو استفاده نمایید .

برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل

تا بدین جای ملب ، متوجه شدید که نرم افزار های پیکسلی و نرم افزارهای برداری چه هستند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند .حال به بررسی بیشتر دو نرم افزار فتوشاپ و کورل خواهیم پرداخت.

معرفی نرم افزار فتوشاپ

فتوشاپ یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهایی است که توسط طراحان مورد استفاده قرار میگیرد.طیف وسیعی از هنرمندان از طراحان وبسایت گرفته تا هنرمندان دیجیتال آرت و UIکار از این نرم افزار گرافیکی در انجام امور روزانه خود بهره میبرند.


با استفاده از نرم افزار فتوشاپ ، امور بسیار متنوعی را میتوان انجام داد اما توجه بدین نکته حائز اهمیت است که به دلیل پیکسلی بودن ماهیت این نرم افزار ، انتخاب آن به عنوان یک نرم افزار طراحی لوگو ، کار عاقلانه ای نیست.هرچند که میتوان با آن لوگو نیز طراحی نمود.

برای یادگیری حرفه ای فتوشاپ می توانید در کلاس آموزش فتوشاپ شرکت نمایید.

معرفی نرم افزر کورل دراو

نرم افزار وکتوری کورل دراو علاوه بر طراحان ، در نزد هنرمندان دیجیتال آرت نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.با استفاده از نرم افزار کورل دراو میتوانید هر آنچه در ذهن خود دارید را پیاده سازی نمایید .در ابتدا کورل یکی از رقبای نرم افزار فتوشاپ بود اما پس از مدتی با تغییر خط مشی خود ، مسیری دیگر را در پیش گرفت

شما می توانید این نرم افزار قدرتمند و حرفه ای را در کلاس آموزش کورل فرا بگیرید.

با استفاده از نرم افزار کورل میتوانید انواع طراحی ها من جمله ، کارت ویزیت ، بروشور ، پوستر ، بنر ، کاتالوگ و … را طراحی نمایید .نرم افزار کورل دراو علاوه بر پشتیبانی از پسوند اختصاصی خود که CDR است ، از پسوندهای دیگری چون ai, eps, ppt, wmf, shw نیز پشتیبانی میکند.این بدان معنی است که در صورتیکه فایل های خود را در فتوشاپ و یا ایلاستریتور طراحی نموده اید میتوانید به راحتی فایل های خود را در نرم افزار کورل باز نموده و از آن ها استفاده نمایید .


در نرم افزار کورل ، تصاویر بشکل وکتوری یا برداری و با استفاده از نقاط ، خطوط و منحنی ها رسم میگردند و در صورتیکه بخواهید تصاویر را تغییر سایز دهید ، افت کیفیت بر روی آن اتفاق نمیافتد .بنابراین پیشنهاد میگردد لوگو ها را از همان ابتدا در نرم افزار کورل راحی نموده تا در صورت نیاز ، احتیاجی به باز طراحی آن در مقیاس مورد نظر نداشته باشید.

نتیجه گیری
به منظور طراحی لوگو ، میتوان از نرم افزارهای مختلفی بهره برد که مشهورترین و معروف ترین آن ها نرم افزار فتوشاپ و نرم افزار کورل هستند .فتتوشاپ نرم افزاری پیکسلی است که بیشتر برای طراحی عکس مرود استفاده قرار میگیرد.اما نرم افزار کورل ، یک نرم افزار برداری است و برای طراحی اشکال ، از خطوط استفاده میکند.بنابراین در زمانیکه لوگو را در مقیاس مختلف مورد استفاده و یا پاپ قرار دهیم ، از کیفیت آن کاسته نخواهد شد.بنابراین به منظور طراحی یک لوگو ، بهتر است از نرم افزار کورل دراو استفاده گردد.

در صورتیکه سوال و یا نظری دارید ، آن را در این قسمت برایمان بنویسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل
نام مقاله
برای طراحی لوگو فتوشاپ بهتر است یا کورل
خلاصه
یکی از ابتدایی ترین مفاهیم در حوزه طراحی لوگو ، شناخت مفاهیم وکتور و پیکسل است .در نرم افزارهای پیکسلی ، تصاویر از پیکسل ها بوجود آمده اند و در نرم افزارهای وکتوری ، تصاویر از خطوط منتج میگردند
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو
مشاوره و ثبت نام -02166959852
×