مراحل آموزش سازمانی کارکنان

مدت مطالعه »2 دقیقه
فرآیند آموزش سازمانی کارکنان

یکی از موراد مهم در کسب موفقیت سازمان ها ،همگام شدن با تغییر و تحول هاست، بدین معنی که لازم است تا در مسیر ارتقای دانش خود گام برداشته و نیروهای خود را بنا بر شرایط و دانش روز ،تربیت نمایند.این مهم جز با آموزش های سازمانی بدست نمیاید.امروز در آموزشگاه کامپیوتر پرتو، در مورد مراحل آموزش سازمانی کارکنان صحبت کرده ایم، با ما همراه باشید

موضوع مهم در این نوع از آموزش ،نحوه و فرایند آموزش سازمانی است .به طوریکه نیروهای مورد نظر سازمان بتوانند به بهترین نحو آموزش دیده و آن را در مسیر پیشبرد اهداف سازمان به کار گیرند.در غیر اینصورت سازمان قربانیِ ناکارامدی نیروهای خود خواهد شد .
بنابراین تشخیص و شناسایی روشی علمی در نحوه آموزش ،گامی موثر در کسب رضایت مندی کارمندان و به دنبال آن بهبود فرایند کاری و بازدهی راندمان یک سازمان است.
هر سازمانی با توجه به سرعت رشد علم ،نیازمند آن است که دانش کارمندان خود را به روز نگاه دارد.چه آنکه کارمندان خود تحصیلات آکادمیک نیز داشته باشند.
اما در حوزه آموزش سازمانی چه فرایندی باید طی شود؟در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت :

تعیین نیازهای آموزشی

در جریان این روند لازم است تا میزان شایستگی های موجود در سازمان را با شایستگی های مورد نیاز ،مقایسه نمود و پس از آن نسبت به آموزش کارمندان اقدام نمود.علاوه بر تخمین شایستگی های موجود و بررسی شایستگی های مورد نیاز ،لازم است تا این مورد نیز مورد بررسی قرار گیرد که آموزشی که مورد نظر سازمان است ،تا چه مدت میتواند پاسخگوی نیاز علمی سازمان باشد .
لازم است تا به صورت ادواری ،نیازهایِ علمی سازمان مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم نسبت به ارتقای دانشِ کارمندان اقدام گردد.این سنجش نیاز علمی میتواند با استفاده از مشاهدات ،بحث های گروهی ،تکمیل پرسنامه و یا اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان صورت پذیرد.

طراحی و برنامه ریزی برای آموزش

پیش از شروع فرایند آموزش ،لازم است تا روش انجام آن را مورد بررسی قرار دهیم.علاوه بر آن باید مشخص شود پس از آموزشِ مورد نظر ،کارمندان به چه سطحی از دانش دست خواهند یافت.همچنین لازم است تا اهداف مورد نظر از این آموزش ،هم به کارمندان و هم به مدرس تبیین گردد.

انتخاب مدرسان ،اساتید و مربیان حائز شرایط برای تدریس

انتخاب مدرس یکی از مهمترین موضوعاتی است که سازمان ها برای برگزاری دوره های آموزشی باید مورد توجه قرار دهند.زیرا در صورت رعایت تمامی موارد ،در صورتیکه اساتید واجد شرایطی را انتخاب ننمایید ،کلیه هزینه های دیگر سوخت خواهد شد و عملا بازدهی نخواهد داشت.بنابراین در زمان انتخاب اساتید لازم است تا در مورد تحصیلات آکادمیک ،سابقه کاری ،دانش فنی و همچنین خروجی دوره های آموزشیِ مدرس اطلاعات کافی را بدست آورید.

اجرای دوره آموزشی

بر عهده سازمان است تا شرایط مطلوب را حین آموزش هم برای مدرس و برای دانشپذیران مهیا کنند.به عنوان مثال لازم است تا محیط مناسب ،ابزارهای آموزشی ،تجهیزات و … را در دست عوامل آموزشی قرار دهند .همچنین پس از ساعت آموزشی ،بازخوردی از هر دو گروه دانشپذیران و اساتید گرفته شود.

ارزیابی دوره های آموزشی و سنجش میزان اثر بخشی آموزش

برای مورد ارزیابی قرار دادن آموزش ،لازم است تا نحوه آموزش در حین تدریس و برگزاری دوره ها ،بررسی شود.همچنین پس از آموزش ،ارزیابی کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس معبارهای آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.این ارزشیابی موجب میگردد تا کیفیت آموزشی بهبود پیدا کند و در صورت نیاز به اعمال تغییرات نظیر بهبود شرایط فیزیکی مانند ارتقای وسایل آموزشی ،عوامل دخیل در آموزش تغییر پیدا نمایند.تمامی سازمان هایی که نسبت به آموزشِ کارمندان خود اقدام مینمایند لازم است تا ترتیبی را اتخاذ نمایند تا بتوانند میزان اثر بخشی آموزش را مورد بررسی قرار دند.زیرا این آموزش ها برای سازمان هزینه بر است و در صورتیکه بازخود مورد نظر را نداشته باشد اتلاف وقت و هزینه را در بر خواهد داشت.

آموزشگاه کامپیوتر پرتو، در این سال ها، در بیش از 250 سازمان مختلف دوره های آموزش سازمانی برگزار کرده است.

در صورتیکه سوال و یا نظری دارید ، آن را در این قسمت برایمان بنویسید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
فرآیند آموزش سازمانی کارکنان
نام مقاله
فرآیند آموزش سازمانی کارکنان
خلاصه
فرآیند آموزش سازمانی کارکنان در این مقاله در 5 مرحله بررسی می شود
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو
مشاوره و ثبت نام -02166959852
×