وبسایت داینامیک چیست

در مقابل سایت های استاتیک که با html طراحی میشوند و دست طراح در افزودن امکانات به سایت بسته است و اعمال تغییرات هر روزه و به دفعات در آن مستلزم زمان و زحمت زیادی است ،وبسایت های داینامیک بوجود آمدند تا نیاز افرادی که میخواهند اطلاعات خود را بر روی سایت آپدیت نمایند برطرف گردد.سوال اینجاست که وبسایت داینامیک چیست و چگونه میتوانیم با استفاده از آن سایتی جامع داشته باشیم که بتوانیم اطلاعات و محتوای آن را همواره ویرایش و یا اضافه و حذف نماییم.
بطور کلی منظور از وبسایت داینامیک ،سایتی است که امکانات زیادی علاوه بر نوع طراحی و اضافه نمودن امکانات به سایت ،مانند ویرایش اطلاعات ،اضافه نمودن صفحات و یا حذف صفحات ،اضافه نمودن و یا کاهش محصولات و … را به مدیر سایت میدهد و میتوان بدون نیاز به برنامه نویس ،اعمال تغییرات بر روی سایت را به راحتی انجام داد.

وب سایت ایستاتیک چیست را بخوانید

نکته : با توجه به تخصصی تر بودن مراحل طراحی یک وبسایت پویا یا داینامیک ،هزینه های طراحی این نوع سایت ها نسبت به وبسایت های استاتیک بیشتر است اما در آینده هزینه نگهداری سایت و استفاده از آن مقرون به صرفه تر از وبسایت های ایستا یا استاتیک است.

برای طراحی یک وب سایت ایستاتیک و داینامیک ابتدا باید در کلاس آموزش طراحی سایت با html.css شرکت نمایید

وبسایت داینامیک چیست

وبسایت داینامیک چیست

با توجه به نیازهایی که امروزه توسط وبسایت ها برطرف میشوند ،میتوان گفت تقریبا تمامی وبسایت ها بشکل داینامیک طراحی شده اند .بطور کلی تمامی سایت های آموزشی ،سایت های خبری ،فروشگاههای اینترنتی و سایت هایی که سیستم ثبت نام در آن ها وجود دارد ،وبسایت های داینامیک هستند.
در طراحی سایت های داینامیک از تکنولوژی هایی مانند PHP , Perl , Asp Cold Fusion و جاوااسکریپت استفاده میشود.در زمانی که کاربر به یک صفحه از وبسایت داینامیک دسترسی پیدا میکند ،کدهای داخل آن صفحه تجزیه و تحلیل شده و نتیجه بشکل کدهای html به کاربر نمایش داده میشوند.
صفحات یک سایت داینامیک در ابتدا موجود نیستند بدین معنی که در ابتدای طراحی لازم نیست طراح برای آن ها طراحی خاصی را در نظر بگیرد و آن ها را بوجود آورد.در واقع صفحات یک وبسایت داینامیک real time هستند و بر اساس نیاز و درخواست مدیر سایت تولید میشوند.

ویکی پدیا در مورد وب سایت های داینامیک می گوید:

A server-side dynamic web page is a web page whose construction is controlled by an application server processing server-side scripts. In server-side scripting, parameters determine how the assembly of every new web page proceeds, including the setting up of more client-side processing.

A client-side dynamic web page processes the web page using HTML scripting running in the browser as it loads. JavaScript and other scripting languages determine the way the HTML in the received page is parsed into the Document Object Model, or DOM, that represents the loaded web page. The same client-side techniques can then dynamically update or change the DOM in the same way. Even though a web page can be dynamic on the client-side, it can still be hosted on a static hosting service such as GitHub Pages or Amazon S3 as long as there isn’t any server-side code included.

A dynamic web page is then reloaded by the user or by a computer program to change some variable content. The updating information could come from the server, or from changes made to that page’s DOM. This may or may not truncate the browsing history or create a saved version to go back to, but a dynamic web page update using AJAX technologies will neither create a page to go back to, nor truncate the web browsing history forward of the displayed page. Using AJAX, the end user gets one dynamic page managed as a single page in the web browser while the actual web content rendered on that page can vary. The AJAX engine sits only on the browser requesting parts of its DOM, the DOM, for its client, from an application server.

DHTML is the umbrella term for technologies and methods used to create web pages that are not static web pages, though it has fallen out of common use since the popularization of AJAX, a term which is now itself rarely used. Client-side-scripting, server-side scripting, or a combination of these make for the dynamic web experience in a browser.

برای یادگیری php  می توانید در بهترین آموزشگاه برنامه نویسی ثبت نام کنید

یک وبسایت داینامیک میتواند شامل برنامه نویسی سمت سرور و یا برنامه نویسی سمت کلاینت باشند.همچنین میتوانند از تلفیق هر دو سبک برنامه نویسی استفاده نمایند.در برنامه نویسی سمت کلاینت کدهای html بعنوان پایه و اساس ساختار وبسایت مورد استفاده قرار میگیرند.علاوه بر آن میتوان از جاوا اسکریپت یا دیگر زبان ها به منظور تغییر اطلاعات بر روی وبسایت استفاده نمود.در برنامه نویسی سمت سرور نیز کدها بر روی سروری که صفحات وب بر روی آن قرار دارند در حال اجرا هستند.این کدها شامل پارامترهایی هستند که که چگونگی تولید صفحات وب را تعیین میکنند.

روش های طراحی وبسایت های داینامیک

وبسایت های داینامیک به روش های گوناگونی طراحی میشوند که در ادامه به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت :
طراحی با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS
استفاده از سیستم های مدیریت محتوایی چون وردپرس ،دروپال ،پرستاشاپ و جوملا برای طراحی سایت های داینامیک مرسوم است .این روش نیاز به کد نویسی کمتری نسبت به روش دوم دارد و به همان میزان ،هزینه طراحی سایت و زمان مورد نیاز برای اتمام طراحی نیز کمتر است .

طراحی با استفاده از زبان های برنامه نویسی

برای شروع می توانید در کلاس آموزش php  شرکت نمایید
در روش برنامه نویسی ،سایت از صفر تا صد با استفاده از برنامه نویسی طراحی میشود .دقت نمایید که به دلیل رخ دادن خطاهای برنامه نویسی ممکن است در پیکره سایت حفره های امنیتی ایجاد شود و به دنبال آن امنیت سایت دچار خدشه گردد.مزیت این روش نسبت به روش استفاده از سیستم های مدیریت محتوا این است که سایت شما بشکل کاملا اختصاصی طراحی میشود .البته به دلیل زمان بر بودن کد نویسی و تخصصی تر بودن این روش نسبت به روش دیگر ،هزینه طراحی بیشتر است.

وب سایت داینامیک چیست

هزینه طراحی سایت داینامیک

به دلیل پیچیدگی هایی که طراحی سایت داینامیک دارد ،هزینه طراحی سایت بالاتر از طراحی سایت های استاتیک است .نمیتوان هزینه دقیقی برای طراحی سایت های داینامیک عنوان نمود زیرا این مبلغ بستگی به انتظاراتی دارد که مشتری از از سایت دارد .ضمن اینکه هزینه دستمزد برنامه نویسان با تجربه بالاتر از افرادی است که به تازگی وارد این مسیر شده اند .البته توصیه ما به شما این است که بخاطر مبلغی اندک تر ،سفارش خود را به اشخاص مبتدی ندهید زیرا همانطور که اشاره نمودیم یکی از مشکلاتی که گریبانگیر سایت شما خواهد شد ،مشکلات امنیتی است که این مشکل تنها بخشی از مشکلات کار با افراد غیر حرفه ای است.در کنار این به افرادی که به تازگی آموزش خود را تمام نموده اند و قصد ورود به بارار کار را دارند این است که سعی نمایند تا مدتی در محلی نسبت به گذراندن دوره کاراموزش اقدام نمایند و پس از آن نیز حتی تا دو یا سه سال بصورت تیمی پروژه های خود را انجام دهند تا بتوانند تجربه کاری خود را با استفاده از تجربیات دیگران بالا ببرند.

مزایا و معایب یک وبسایت داینامیک چیست

مزیت های یک وبسایت واکنشگرا عبارتند از :
آپدیت آسان : با استفاده از طراحی داینامیک میتوانید وبسایت خود را بدون داشتن دانشی خاص آپدیت نمایید و اطلاعات مورد نظر خود را بر روی سایت قرار داده ،حذف و یا ویرایش نمایید .این اعمال تغییرات دون نیاز به دسترسی به برنامه نویس است و توسط خود مشتری نیز قابلیت اعمال را دارد.
واکنش گرایی : واکنش گرایی یکی از مزایایی است که سایت های داینامیک دارند و با تغییر اندازه صفحه مرورگر کاربر ،خللی در مرور صفحات و چیدمان المان ها ایجاد نخواهد شد.
مدیریت آسان سایت : در زمانی که اطلاعات مورد نظر شما تماما داخل یک دیتا بیس موجود باشد .قادر هستید اطلاعات و تغییرات مورد نظرتان را از هر دستگاهی به سایت اعمال نمایید .اما سایت های استاتیک برای اعمال تغییرات نیاز به دسترسی به دستگاهی دارند که تمامی اطلاعات داخل آن موجود بوده است .

معایب یک وبسایت واکنشگرا عبارتند از :

هزینه طراحی بیشتر : به دلیل تخصصی تر بودن برنامه نویسی برای سایت ها داینامیک ،هزینه تمام شده برای طراحی بیشتر از طراحی سایت های استاتیک است .البته این را نیز مد نظر داشته باشید که پس از اتمام طراحی اعمال تغییرات توسط مشتری صورت میپذیرد و در دراز مدت این هزینه سر شکن میشود.

سرعت پردازش زیاد : در سایت های استاتیک کدهای html نوشته شده و در زمان درخواست کاربر نیز همین کدها به کاربر نمایش داده میشود.اما در مورد سایت های داسنامیک کدهای نوشته شده در بک اند بطور مستقیم به کاربر نمایش داده نمیشود و لازم است تا به کدهای html تبدیل شده و به کاربر عرضه شود.
تامین امنیت : خطر امنیت به دلیل کدنویسی پیچیده و تغییرات دائمی سایت های داینامیک را نسبت به سایت های استاتیک بیشتر تهدید میکند.همانطور که قبل تر نیز عنوان شد تغییرات در سایت های داینامیک با استفاده از دسترسی به دیتابیس عملی است و پر واضح است که این دسترسی تنها باید توسط صاحب وبسایت صورت پذیرد.لذا به منظور جلوگیری از دسترسی سایر افراد لازم است تا تدابیر امنیتی خاصی پیش بینی شود تا از ورود هکرها به دیتابیس جلوگیری شود.به عنوان مثال فرض نمایید هکر اطلاعات قیمتی اجناس شما را دستکاری نماید و لپتاپ 20 میلیونی را به قیمت 2 میلیون تومان و تنها با حذف یک صفر ساده تغییر دهد.اگر مشتری جنس را خریداری نماید شما بر اساس قوانین موجود ملزم به ارسال جنس هستید و در ساده ترین حالت ممکن در صورت رضایت مشتری و توضیح اشتباه به وی ،جنگ اعصاب تا چند روز گریبانگیر شما خواهد بود.این تنها بخش بسیار کوچک و بی اهمیت ترین نوع از حملات هکرها به دیتابیس است!

پس پاسخ به سئوال وبسایت داینامیک چیست به این سادگی ها هم نیست.

مشکلات برنامه نویسی : این مشکل وبسایت های داینامیک گریبانگیر صاحب سایت نیست و تنها برنامه نویس را درگیر میکند.در زمانیکه بخواهید سایت را از فردی که سایت را در ابتدا طراحی نموده بگیرید و به شخص دیگری بسپارید ،لازم است تا برنامه نویس جدید ،تمامی خط های کد برنامه را بخواند تا متوجه شود چگونه و از چه روشی این سایت را نوشته است .پر واضح است که این موضوع وقت بسیار زیادی را از برنامه نویس میگیرد .بنابراین تغییر برنامه نویس سایت نه تنها بسیار مشکل است ،بلکه میتوان گفت عملا کاری غیر ممکن است زیرا کمتر شخصی حاضر است تا کار نیمه کاره شخص دیگر را قبول نماید.بنابراین در صورتیکه با برنامه نویس خود به مشکل بر بخورید باید بدانید که گرفتار بد مخمصه ای شده اید!

– توجه داشته باشید که معایب سایت را تنها به این دلیل ذکر نمودیم که بدانید چه راهی در پیش دارید و این معایب باعث نخواهد شد که شما سایت استاتیک را به سایت داینامیک ترجیح دهید زیرا سایت های استاتیک تغریبا منسوخ شده و دیگر کاربردی بجز معرفی نامه شخص و یا شرکت و بطور کلی صاحب وبسایت ندارد .زیرا تعاملی نیست عملا ناکارامد است .

امیدواریم توانسته باشیم به این سئوال پاسخ درستی دهیم که وبسایت داینامیک چیست و شما به سادگی بتوانید این نوع وب سایت ها را برای مشتری شرح دهید