مدلسازی در مایا چگونه است

همانگونه که به عنوان یک طراح میدانید ،نرم افزار مایا Maya از شرکت autodesk یکی از قدرتمندترین و کاملترین نرم افزارهای موجود در زمینه سه بعدی سازی در جهان است که با در اختیار داشتن چیزی در حدود چهل هزار ابزار و دستور ،تمامی دنیای سه بعدی ها را در زمینه ساخت کارتون ،مدلسازی سه بعدی ،ساخت شخصیت ها و اشیا برای بازی های سه بعدی ،ساخت تبلیغات تلویزیونی سه بعدی ،ساخت جلوه های ویژه و هر آنچه که سه بعدی باشد را در اختیار خود گرفته است.در این مقاله به این موضوع می پردازیم که مدلسازی در مایا چگونه است .
نکته بسیار مهم این است که بدانید افرادی که در مایا متخصص هستند بسیار محدودند و همین امر باعث شده تا اگر بتوانید در این حوزه مهارت بالایی کسب نمایید ،بازار کار بسیار گسترده ای انتظار شما را بکشد.

طریقه مدلسازی در مایا
مدلسازی در مایا چگونه است

در این مقاله  آموزشگاه کامپیوتر پرتو قصد داریم به این مبحث طراحی در نرم افزار مایا بپردازیم;
خلق کردن درست از جایی شروع می شود که طرحی را بر روی کاغذ پیاده میکنید و یا حتی در ذهن خود آن را میپرورانید.اما هنوز یک مشکل وجود دارد و آن این است که هنوز ایده شما برای دیگران قابل درک نیست.
توسط مدلسازی خواهید تواسنت این ایده را به معنای واقعی نزدیک نموده و آن را برای دیگران قابل مشاهده و درک نمایید تا در مورد آن نظر دهند و یا از آن استفاده نمایند و لذت ببرند.توسط مایا میتوان مدلسازی را از ابتدایی ترین اشکال شروع کرد و با اجرای دستورات مختلف ،این اشیای ساده را به پیچیده ترین مدل ها تبدیل نمود.اما قبل از هر چیزی این نکته را مد نظر قرار دهید که برای یک مدلسازی موفق لازم است تا اندازه و نسبت ها را رعایت نمایید .بنابراین در ابتدای کار ،سعی نمایید واحدهای اندازه گیری را تنظیم نموده تا ابعاد هر شی یا شخصیتی با نمونه واقعی آن مطابقت داشته باشد.
در مایا سه نوع مدلسازی داریم که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت :
مدلسازی پالیگان Polygon
مدلسازی سابدیویژن Subdivision
مدلسازی Nurbs

قدم به قدم با برای مدلسازی با مایا

Polugon : در این نوع از مدلسازی از طریق ساخت و تغییر تعدادی از سطوح میتوان مدل را تولید نمود.
Nurbs : از این نوع از مدلسازی برای مدلسازی منحنی ها و سورفیس ها و ویرایش آن ها صورت می پذیرد.این نوع از مدلسازی از اصول و قواعد ریاضی پیروی میکند.
Subdivision : این مدلسازی نسبت به دو مدل دیگر کمتر کاربردی است.در این مدلسازی میتوانید با کمترین دیتا بیشترین سطح جزئیات را در مدل پیاده سازی نمایید.

و اما در زمان مدلسازی در مایا به چه مواردی باید دقت کرد؟در ادامه به ذکر مواردی در مایا میپردازیم که توسط آن میتوانید طرح های خود را بشکلی اصولی تر طراحی نمایید;

ترفندهای زمین:
در زمانیکه قصد دارید یک شی راط راحی نمایید ،از حالت Edit Poly استفاده نمایید .دقت نمایید که برای این منظور از حالت Edit Mesh استفاده نکنید زیرا در زمان رندر نمودن طرح ،نتایج خوبی بدست نخواهید آورد.

نمونه مدلسزی در مایا

پر کردن حفره ها با چهار ضلعی ها:
در مایا زمانیکه از Close Holes استفاده میکنید ،برای پر نمودن حفره ای سه ضلی ها را برایتان پیشنهاد میدهد.اما این موضوع ،ابزار مناسبی برای پر کردن حفره ها نیستند.بدین منظور بهتر است سه ضلعی ها را به چهار ضلعی تبدیل نمود. با استفاده از Ctrl+Shift+کلیک کردن برای ایزوله کرده بخش پرکردگی و بعد رفتن به منوی ZRemesher، فعال کردن گزینه FreezeBorder و زدن کلید ZRemesher. حالا پر شدگی بیشتر از چهار ضلعی تشکیل شده. بی نقص نیست اما از سه ضلعی ها خیلی بهتر هست!”

نمونه مدلسازی در مایا

ایجاد سطوح پیچیده :
در مایا ابزاری وجود دارد بنام N Edge .این ابزار میتواند به سطوح مختلف نظیر سبد ،چین خوردگی لباس و یا حجم های فشرده پیچیدگی هایی را اضافه نماید. بهترین چیز این هست که اگر یک شکل تیوپی (tube) رو نگه دارید میتونید UVs ش رو فقط با چند کلیک باز کنید .

نمونه مدلسازی در مایا مدلسازی در مایا چگونه است

برای بدست آوردن جزئیات ،شکل را بهم بریزید:
توسط مایا میتوانید اشیا بسیار پیچیده را توسط تغییر دهنده های اشکال یا deformesها و ابزار انتخاب کننده ها یا selectionsها طراحی نمایید.سپس میتوانید یک سطح تکرار شونده را انتخاب نموده و تنها با ایجاد تغییراتی مانند خم نمودن (توسط ابزار bend)و اضافه نمودن جزئیات ،طرحی پیچیده را بدست آورید.

نمونه مدلسازی در مایا

مدل را ساده نگه دارید:
برای مدلسازی سعی نمایید تا شکل را به ساده ترین شکل ممکن نگه دارید . بدین منظور میتوان از قلم Standard، قلم Clay Tubes، قلم Move و قلم DamStandard استفاده نمود. بدین منظور میتوانید کلیت طرح را توسط Clay Tubes ساخت و سپس جزئیات را با استفاده از DamStandard اضافه نمود.

نمونه مدلسازی در مایا نمونه مدلسازی در مایا

برای آموزش حرفه ای مایا، می توانید در کلاس آموزش مایا در آموزشگاه کامپیوتر پرتو ، شرکت نمایید.

ما تا پایان مسیر ، در کنار شماییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *