رنگ خنثی چیست ؟

مقاله امروز آموزشگاه کامپیوتر پرتو  ،در مورد روانشناسی رنگ های خنثی در طراحی سایت، دکوراسیون منزل  می باشد که یکی از موارد مهم روانشناسی رنگ های خنثی می باشد که در طراحی سایت ، دکوراسیون و … کاربرد دارد.

با ما همراه باشید.

رنگهای خنثی یا Neutral colors رنگهایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگهای دیگر بوجود می آیند و می توانـنـد اثرات مـثـبت یا منفی داشته باشند. به طور مثال سفید واقعا یک رنگ نیست بلکه عدم حضور رنگ باعث به وجود آمدن آن شده است .

رنگهای خنثی باعث می شوند انسان به سایر رنگهایی كه در كنار آنها قرار گرفته اند، توجه خاص نشان دهد .

روانشناسی رنگ های خنثی

چه رنگهایی خنثی هستند ؟

مشکی ، سفید ، خاکستری ، بژ ، قهوه ای ، شیری ، نقره ای ، برنزی ، طلایی

رنگ های خنثی سرد :

سفید ، شیری ، نقره ای ، خاکستری

رنگ های خنثی گرم :

مشکی ، قهوه ای ، برنزی ، طلایی ، بژ

روانشناسی رنگ های خنثی

ویژگی های رنگ های خنثی :

همیشه نو ، بیطرف ، کلاسیک ، با کیفیت ، ارام ، قابل اعتماد ، ظرافت ، زیبایی ، رسمیت ، احساس قدرت ، حس خلوص و پاکی ، تمیزی ، پاکدامنی ، القا کننده حس بد خلقی ، اخم ، دلتنگی ، افسردگی

روانشناسی رنگ های خنثی

نقش رنگ‌ خنثی در دکوراسیون

اتاق های و فضاهای داخلی خنثی همیشه محبوب ، جذاب و کلاسیک بوده و هرگز از مد نمی افتند. اما فاکتورهای متعددی وجود دارند که شما باید هنگام دکوراسیون با رنگ های خنثی، مدنظر داشته باشید.

رنگ های خنثی به دلیل انعطاف پذیر بودن در دکوراسیون بسیار استفاده میشود ، زیرا مانند بوم نقاشی می باشند که میتوان اطراف انها را با رنگها و وسایل دلخواه تزیین کرد.

این رنگ ها تصویر واضحی به جا می‌‌گذارند و هنگام فروش خانه طرفداران بیش‌تری دارند.

اگر طرفدار دکوراسیون و دیزاین داخلی هستید ، توصیه می کنیم در کلاس آموزش تری دی مکس شرکت کنید
روانشناسی رنگ های خنثی


کاربرد برخی از  رنگ های خنثی در دکوراسیون:

بژ

رنگ بژ طیف‌های مختلفی دارد. بعضی کم رنگ و بعضی پررنگ آن را می‌پسندند. از جمله ویژگی‌های رنگ بژ آن است که با هر نوع دکوری از قدیمی گرفته تا جدید و مدرن می‌آید و آرامش‌بخش است.

روانشناسی رنگ های خنثی

سبز زیتونی

سبز زیتونی روشن جزو رنگ‌های نرم و خنثی است. از این رنگ می‌توان هم در اتاق پذیرایی و هم در اتاق‌خواب استفاده کرد. این رنگ با دکوراسیون قدیمی ولی شیک یا سبک‌های رمانتیک بسیار می‌آید.

روانشناسی رنگ های خنثی

کرم

رنگ کرم برای بزرگ‌تر و روشن‌تر جلوه دادن یک اتاق بسیار مناسب است. این رنگ گرم ولی خنثی با هر نوع دکور و سبکی همخوانی دارد. برای جاهای کوچک بسیار مناسب و آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

در هنگام خرید خانه بسیاری رنگ کرم را ترجیح می‌دهند بنابر این خانه‌هایی با این رنگ زودتر فروش می‌‌رود.

دکوراسیون-داخلی-منزل-با-رنگ-قهوه-ای-و-کرم-قهوه-ای-4

استفاده از این رنگ ها به عنوان پوشش دیوارها پس زمینه خوبی برای نصب تابلو و پرده ها فراهم می کند. یکی دیگر از کاربردهای این رنگ ها در سطوح، انعکاس بیشتر نور است. انتخاب این رنگ ها برای مبلمان فضایی آرام به وجود می آورد اما اگر بخواهید برای وسایل و مبلمان از رنگ های خنثی استفاده کنید، پس از گذشت مدت زمانی، خسته کننده می شوند. پس، از این رنگ ها تنها به طور جزئی در دکوراسیون استفاده کنید.

در کل رنگ های خنثی یکی از بهترین انتخاب ها برای رنگ منزل می باشند.

روانشناسی رنگ های خنثی

کاربرد رنگ خنثی در طراحی سایت :

خیلی از طراحان سایت، گزینش رنگ های خنثی را در اولویت خود دارند زیرا ترکیب رنگ حاصل از رنگ های خنثی نسبت به حالتی که با رنگ های اصلی کار شده باشد، فشار کمتری به چشم وارد می کند.

همواره در کلاس آموزش HTML – CSS  که در آموزشگاه طراحی سایت پرتو برگزار می گردد ، در مورد رنگ ها و تاثیر آنها در طراحی سایت صحبت می کنیم.

در هر وب سایت بخش هایی وجود دارد که برخی از آن ها از اهمیت بیشتر و برخی از اهمیت کم تری برخوردار می باشند ، چون دکمه “لغو” جزء اولویت ها نبوده و عملی ثانویه است ، باید به صورت لینکی کوچک با رنگ خنثی درج شود که به طور کلی در تصویر مخلوط شده و در معرض دید کم تری باشد ، ولی دکمه های ثبت نام و خرید به هیچ وجه نباید با رنگ خنثی طراحی شود .

رنگ های  خنثی در طراحی سایت اغلب به عنوان پس زمینه ایفای نقش می کنند. این  رنگها معمولا با رنگ های روشن تر ترکیب می شوند. اما این رنگ ها را می توان به تنهایی هم در طراحی استفاده کرد و طرح های بسیار ماهرانه و پیچیده ای را بوجود آورد. مفهوم و احساس رنگ های خنثی بیشتر تحت تاثیر رنگ هایی که در محیط اطراف آن ها قرار دارد می باشد تا سرد یا گرم بودن خود رنگ .

سیاه قدرتمندترین رنگ خنثی است ، معمولا در طراحی های هیجانی و ناراحت کننده بکار می رود. بسته به رنگی که با آن ترکیب می شود می تواند نمای مدرن یا سنتی ایجاد کند. به دلیل خنثی بودن این رنگ معمولا در طراحی ها از آن برای تایپوگرافی و سایر قسمت های کاربردی استفاده می شود. رنگ سیاه کمک می کند تا حس مرموز بودن را به آسانی در طرح ایجاد کرد.

کلاس آموزش طراحی رابط کاربری ، در این مورد می توانید به شما کمک نماید

روانشناسی رنگ های خنثی

سفید در موقعیتی مقابل سیاه قرار دارد، اما مانند رنگ سیاه می تواند در کنار رنگ های دیگر به خوبی عمل کند.
عموما رنگ سفید در طراحی ها یک پس زمینه ی بی اثر و خنثی است که به سایر رنگ های طرح اجازه می دهد تا بهتر ظهور پیدا کنند. رنگ سفید در طراحی ها می تواند فصل زمستان و یا تابستان را به تصویر بکشد، البته بسته به سایر نقش و نگارها و رنگ های اطراف آن.

روانشناسی رنگ های خنثی

خاکستری یکی از رنگ های خنثی است و عموما در طیف رنگ ها در قسمت رنگ های سرد قرار می گیرد. در بعضی از  طراحی ها می توان از رنگ خاکستری روشن به جای رنگ سفید و از رنگ خاکستری تیره به جای رنگ سیاه استفاده کرد.
این رنگ معمولا در طراحی های صنفی و شرکتی که رسمیت در آن ها اهمیت دارد بکار برده می شود. رنگ های خاکستری خالص و یک دست سایه هایی از رنگ سیاه هستند. در بعضی از آن ها نیز مخلوطی از رنگ های آبی یا قهوه ای دیده می شود. در طراحی ها پس زمینه های خاکستری متداول هستند.

روانشناسی رنگ های خنثی

در طراحی ها از رنگ قهوه ای معمولا در پس زمینه استفاده می کنند. این رنگ را در بافت های چوبی و گاهی در بافت های سنگی نیز می توان دید. این رنگ کمک می کند تا حس گرما، آرامش و خوشی به طرح اضافه شود. این رنگ در درجات تیره تر به جای رنگ سیاه هم در پس زمینه و هم در تایپوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد.

روانشناسی رنگ های خنثی

رنگ های خنثی نشان دهنده چیست و چه کاربردی دارد ؟

روانشناسی رنگ های خنثی

سفید :

در کشورهای غربی عروسان در روز عروسی لباس سفید به تن می کنند. این رنگ همچنین نمایانگر کارخانه های تولید لوازم بهداشتی، پزشکان، پرستاران و دندان پزشکان می باشد. رنگ سفید همراه با خوبی است و فرشته ها اکثرا با جامه ی بلند سفید رنگ نشان داده می شوند، همچنین این رنگ کمک می کند تا سادگی و تمیزی را انتقال دهیم و نشان دهنده ی خلوص و پاکی است.

روانشناسی رنگ های خنثی

سیاه :

این رنگ در بسیاری از کشورها رنگ عزا و سوگ است، رنگ سیاه در بعضی از فرهنگ ها نشانه ی یاغیگری، شورش ، سرکشی و تمرد است، همچنین نماد هالوین نیز می باشد.

این رنگ نشانه قاطعیت، الزام و رسمیت نیز می باشد.

روانشناسی رنگ های خنثی

خاکستری :

رنگ خاکستری عموما رنگ محافظه کاری و تشریفاتی و رسمی است، اما می تواند مدرن هم باشد. گاهی این رنگ به عنوان رنگ عزا و سوگواری بکار برده می شود.

روانشناسی رنگ های خنثی

قهوه ای :

این رنگ القاگر زمین، چوب و سنگ است، قهوه ای یک رنگ کاملا خنثی و گرم است. رنگ قهوه ای می تواند با قابلیت اعتماد و پایایی و استحکام، ثبات و خودمانی بودن نیز همراه باشد، همچنین می توان آن را خسته کننده و ملال آور در نظر گرفت.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *