کاربرد نرم افزار تری دی مکس 3D MAX

تری دی مکس  3dmax  یکی از قدرتمندترین نرم افزارهایی است که در زمینه طراحی مدل های سه بعدی جهت انیمیشن سازی و یا رندرینگ مورد استفاده قرار میگیرد.این نرم افزار توسط  شرکت Autodesk توسعه داده شده است که فعالیت اصلی آن ساخت نرم افزارهای پیشرفته برای رشته های مهندسی است.در ابتدا این نرم افزار با نام 3ds studio max شناخته میشد.مقاله امروز آموزشگاه کامپیوتر پرتو در مورد کاربرد نرم افزار تری دی مکس 3DMAX می باشد ، اگر علاقمند به تری دی مکس هستید، این مقاله را دنبال کنید.

تنها ایراد تری دی مکس  3dmax ،ضعف آن در حوزه نور پردازی است.بدین معنی که مدل های شبیه سازی شده از نظر نورپردازی با نمونه واقعی آن تفاوت دارد.اما این مشکل توسط یک پلاگین بنام Vray قابل حل شدن است.این نرم افزار پس از نصب تری دی مکس  3dmax بر روی این نرم افزار سوار میشود.(پلاگین نام نرم افزاری است که قابلیت جدیدی به نرم افزار اضافه نموده و بر روی نرم افزار اصلی نصب میشود).

نکته : در صورتیکه قصد بکارگیری تری دی مکس  3dmax را برای طراحی معماری دارید ،حتما از تری دی مکس  3dmax با وی ری Vray استفاده نمایید.زیرا در عرصه معماری نورپردازی بسیار اهمیت دارد و مدل های شبیه سازی شده باید توسط Vray طراحی شده باشند.برای یادگیری تری دی مکس و وی ری ، می توانید در کلاس آموزش تری دی مکس در موسسه پرتو شرکت نمایید تا تحت نظر بهترین اساتید معماری  ،این نرم افزار قدرتمند را فرا بگیرید.

اگر می خواهید در زمینه معماری تخصص داشته باشید و به این حوزه علاقمندید ، پیشنهاد می کنیم دوره آموزشی رویت را نیز با شرکت در کلاس آموزش رویت بگذرانید زیرا این نرم افزار امروزه مورد استقبال قرار گرفته و خروجی بهتری از کار شما را ارائه می دهد.

بطور کلی کاربردهای نرم افزار تری دی مکس در حوزه های زیر تعریف میشود:

کاربرد نرم افزار تری دی مکس

  • طراحی صنعتی
  • ساخت فیلم و انیمیشن
  • ساخت بازی های کامپیوتری
  • معماری ساختمان
  • پیش پردازش جلوه های ویژه
  • برخورداری از امانات مدل سازی

نرم افزارتری دی مکس  3dmax مناسب افرادی است که در عرصه کاری خود با خلاقیت سر و کار دارند و برای پیشبرد اهداف خود از تخیلی قوی برخوردارند.با استفاده از نرم افزار تری دی مکس میتوانید به انچه که در ذهن خود دارید عینیت بخشید.پس از آن باید تمامی حالا مواد را به خوبی درک نموده و بشناسید .بعنوان مثال باید بدانید جیوه چه ماهیتی دارد و یا نحوه ذوب شدن یخ چگونه است.پس از آن حالت انعکاس نور بر اجسام و یا نمود تصویر یک جسم بر روی جسمی دیگرا بتوانید در ذهن خود مجسم نمایید.

و اما در ادامه به بررسی موراد مصرف تری دی مکس خواهیم پرداخت :

  1. انیمیشن سازی یا پویا نمایی

این نرم افزار یکی از قدرتمند ترین نرم افزارها در زمینه متحرک سازی است.لذا در عرصه انیمیشن سازی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی کاربرد دارد.علاوه بر این دارای پلاگین هایی است که که برای ساخت جلوه های ویژه سینمایی کاربرد دارد. از فیلم هایی که از تری دی مکس بعنوان یک برنامه که در ساخت جلوه های ویژه کاربرد داشت میتوان به : آواتار ،مرد عنکبوتی ،2012 ،ترانسفورمر و … اشاره نمود.نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید این ایت که در ساخت جلوه های ویژه این فیلم ها از تری دی مکس در کنار برنامه هایی نظیر افترافکت ،uke و … استفاده شده بود.

  1. مدل سازی

از دیگر کاربردهای این نرم افزار ،استفاده در مدلسازی است.این نرم افزار برای مدلسازی از سه روش استفاده میکند :

  • Mesh / Polygon Modeling
  • Patch modeling
  • NURBS Modeling

در مدل سازی تری دی مکس  3dmax دو تکنیک عمده کاربرد دارند که عبارتند از :

Surface Modeling : ابتدا خطوطی را بشکل دو بعدی در این نرم افزار ایجاد سپس با تغییر مکان گره ها شکل را از دو بعدی به سه بعدی تغییر میدهیم. (patch modeling)

Box Modeling  :از این تکنیک بیشتر در صنعت بازی سازی استفاده میشود.با استفاده از این تکنیک با تغییر در وجوه و گره های یک حجم آنرا به یک کره و یا مکعب تبدیل میکنیم.(mesh/polygon modeling)

  1. معماری

معماران و گرافیست ها از تری دی مکس بعنوان طرحی سه بعدی قبل از ساخت بنا استفاده مینمایند .از تری دی مکس در زمینه معماری میتوان برای طراحی نما ،طراحی داخلی ،طراحی کابینت ها ،دکوراسیون و …

استفاده نمود.این نرم افزار در زمینه معماری معمولا توسط نرم افزار اتوکد مورد استفاده قرار میگیرند.

  1. رندر

پس از سه بعدی کردن یک شئ نوبت به اضافه کردن متریال و نورپردازی برای آن میرسد.یعنی مدل کامپیوتری را به واقعیت نزدیک نمایید.در این مرحله تمامی المان های رنگ ،نور ،فرو رفتگی و برجستگی ،سایه ها و … به اجسام اعمال میشوند و نمایی طبیعی را به شما میدهد.برای حصول نتیجه در این مرحله ،کامپیوتر به وقت نیاز دارد اما در نتیجه یک تصویر که بسیار با مدل طبیعی شباهت دارد حاصل خواهد شد.این کاربرد خصوصا برای افرادی که در زمینه تولید یک محصول مانند مبلمان ،جواهر ،مهندسی عمران ،مهندس معماری ،گرافیست و … فعالیت دارند بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. ساخت بازی

از دیگر کاربردهای نرم افزار تری دی مکس در زمینه گیم است.اما نکته حائز اهمیت این است که توسط این نرم افزار نمیتوان بازی ها را تولید نمود.بلکه برای ساخت حرکت ها و مدل سازی فضا یا کاراکترها و … مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد نرم افزار تری دی مکس 3D MAX - دوره آموزشی تری دی مکس 3dmax کاربرد نرم افزار تری دی مکس 3D MAX - آموزش تری دی مکس 3dmax کاربرد نرم افزار تری دی مکس 3D MAX - آموزشگاه معماری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *