هاست چیست

   هاست چیست ؟  هر وب سایت مجموعه ای از عکس ها، متون، کدها و … است که قالب و محتوای آن را تشکیل می دهند. به منظور قابل رویت بودن این قالب و محتوا برای عموم مردم در اینترنت، تمامی این اطلاعات در فضایی به نام هاست (Web hosting service)  قرار می گیرد. همانطور که از نام هاست برمی آید، یک فضای میزبان برای قرار گیری داده ها است. این فضای مجازی بر روی یک کامپیوتر سرور قرار دارد که در تمامی ساعات شبانه روز، روشن و مشغول سرویس دهی است.

شما اگر کلاس آموزش طراحی سایت ، شرکت نمایید ، نهایتا به هاستی احتیاج دارید که بتوانید سایت طراحی شده را بر روی آن آپلود کنید

    باید اشاره کنیم که می توان از کامپیوتر شخصی نیز به عنوان سرور استفاده کرد اما نیازمند نرم افزارهای راه اندازی سرور، نیروی انسانی مسلط به شبکه و پشتیبانی، قدرت پردازش بالا، سخت افزار قوی و همچنین روشن بودن سیستم در طول شبانه روز است زیرا به محض خاموش شدن سرور، وب سایت شما دیگر در اینترنت قابل دسترسی نخواهد بود. به همین دلیل تمامی افراد و سازمان ها برای راه اندازی سایت خود از شرکت های ارائه دهنده سرویس هاستینگ استفاده می کنند.

هاست چیست

هاست چیست

 

تفاوت هاست و سرور

    فرض کنید سرور یک سوپر کامپیوتر است که هارد درایو آن را هاست می نامند. تمامی وب سایت ها در محیط قدرتمند سرور نگهداری می شوند. هر کاربر برای دسترسی به سایت شما، یک درخواست به سرور میزبان می فرستد و سرور وب سایت را به وی نمایش می دهد.

 

  انواع سیستم عامل ها در هاست

  • هاست ویندوزی

    در این نوع میزبانی سیستم عامل مبنی بر ویندوز سرور می باشد. تفاوت اصلی این پلتفرم با میزبانی لینوکس در پشتیبانی زبان های برنامه نویسی می باشد، بنابراین در صورتیکه زبان برنامه نویسی سایت ASP و یا ASP.NET می باشد، قطعا می بایست از هاست ویندوزی استفاده نمائید . البته با توجه به اینکه وب سرور های ویندوزی مانند IIS ، قابلیت پشتیبانی از زبان PHP را دارند، بنابراین امکان پشتیبانی از این زبان نیز بر روی سرورهای ویندوزی نیز وجود دارد. همچنین میزبانی ویندوز به دلیل نیاز به خرید لایسنس سیستم عامل از مایکروسافت، هزینه بالاتری نسبت به میزبانی لینوکس دارد.

  • هاست لینوکسی

    لینوکس یک نرم افزار Open Source و کاملا رایگان می باشد. سیستم های لینوکس به دلیل قابلیت پایداری و استحکام به خوبی توانایی اجرا شدن به مدت زمان طولانی (حتی سالها) را بدون هیچ توقفی دارند و در واقع کاربران آن شاهد هیچ خرابی در سرور نمی باشند. لینوکس خود به تنهایی سیستم عامل نمی باشد. در اصل هسته یا کرنل، این مجموعه را در بر می گیرد و فقط مدیر یا Admin آن دارای اختیارات مدیریتی بوده و دسترسی کاربران عادی و همچنین برنامه های کاربردی کاملا محدود می باشد، بنابراین از امنیت بالایی برخوردار است. میزبانی لینوکس عمدتا برای سایت هایی مناسب است که زبان برنامه نویسی آنها PHP و همچنین از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده نموده باشند. لازم به ذکر است، انتخاب نوع سیستم عامل میزبانی به نوع طراحی سایت و زبان برنامه نویسی آن بستگی دارد.

هاست لینوکس چیست

  • موقعیت هاست لینوکسی

هرچه موقعیت مکانی بازدیدکننده های وب سایت به محل سرور نزدیکتر باشد، سرعت لود سایت بیشتر خواهد بود. به این معنی که بازدیدکننده های شما در هر کشوری هستند، بهتر است از هاست لینوکس همان کشور استفاده کنید.

  • کنترل پنل هاست لینوکسی

منظور از کنترل پنل مدیریت همان کنترل پنل برای مدیریت فایل های هاست و دیتابیس و ایمیل ها است ، محبوب ترین کنترل پنل ها در هاست لینوکس سی پنل و دایرکت ادمین هستند و پس از آن کنترل پنل هایی مانند پلسک و وب مین توسط کاربران استفاده می شوند ، به خاطر داشته باشید در تمام این پنل ها امکانات اصلی وجود دارد و شاید تفاوت اصلی این کنترل پنل ها در امکانات جزئی و قالب باشد که با تمام آنها کار به راحتی انجام می شود.

  • سخت افزار هاست لینوکسی

سعی کنید از سرویس هایی با هارد SSD استفاده کنید. همچنین بسیاری از موارد دیگر مانند استفاده از رم های نسل جدید ، سی پی یو قدرمتند ، سرور هایی با برند معتبر ، استاندارد 80 پلاس و غیره می تواند روی سرویس شما تاثیر گذار باشد.

  • امکانات هاست لینوکسی

وب سرورهای مختلف دارای امکانات متفاوتی هستند، که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

وب سرور آپاچی نرم افزار ارائه دهنده محتوا سرور به اینترنت شما و بازدیدکنندگان شما است، آپاچی که متن باز و رایگان است محبوبترین وب سرور جهان شناخته شده و امکانات و ماژول های زیادی برای آن نوشته شده است، مانند google mod_pagespeed  که ماژول افزایش دهنده سرعت بارگزاری است هرچند به صورت پیش فرض بر روی هاست های معمولی فعال نیست.

وب سرور لایت اسپیدیک وب سرور غیر رایگان و تا حدودی محبوب است که باعث افزایش سرعت بارگزاری وب سایت می شود اما کاربرد اصلی آن در زمانی نشان داده می شود که سرور شلوغ باشد، به طور کلی با لایت اسپید می توان تعداد سایت بیشتری را روی یک سرور میزبانی کرد. این یعنی در حالتی که ترافیک زیاد روی سرور سایت های شما نباشد و شما از سخت افزار خوب بهره بگیرید با کانفیگ صحیح آپاچی تقریبا هیچ تفاوتی با لایت اسپید مشاهده نخواهید کرد.

شما اگر در کلاس آموزش PHP  شرکت کنید و سایتی را برنامه نویسی کنید ، برای آپلود آن حتما به هاست لینوکسی نیاز دارید

انواع سرویس های میزبانی وب

هاست رایگان (Free Host) : بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و  خدمات آن به صورت محدود ارائه می شود. بنابراین برای وب سایت های پربازدید و پر حجم مناسب نیست.

هاست اشتراکی  (Shared Hosting): اقتصادی ترین نوع هاست است. در این سرویس، فضا و امکانات سرور بین چندین وب سایت تقسیم می شود.

میزبانی ریسلری (Reseller) : در این نوع میزبانی، شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ این امکان را به مشتریان خود می دهد  که فضایی را به همراه یک کنترل پنل مدیریتی هاست
( کنترل پنل (Helm , DirectAdmin , Cpanel بر روی سرور میزبان در اختیار گیرد و به دلخواه آن را به بخش های متفاوت تقسیم بندی و در اختیار مشتریان خود قرار می دهد و به کسب و کار بپردازد. ارائه این نوع سرویس از طرف ریسلر نياز به تخصص در زمينه هايي چون سرور، نصب نرم افزار و مدیریت ويندوز ندارد.

میزبانی اختصاصی مجازی (VPS) : در این نوع هاست همچنان سخت افزار سرور بین
استفاده کنندگان از VPS به اشتراک گذاشته می شود. اما با استفاده از تکنولوژی مجازی پارتیشن بندی می شود که هر پارتیشن منابع اختصاصی خودش را دارد و می تواند تقریبا” مانند یک سرور اختصاصی کامل پیکربندی شود.

میزبانی اختصاصی (Dedicated Server) : در این سرویس تمامی منابع سرور تنها به یک کاربر اختصاص داده می شود. برای سایت های بسیار پربازدید و سایت های سازمان ها و  ارگان هایی که امنیت اطلاعاتشان بسیار مهم است، این نوع سرور بسیار مناسب است.

میزبانی اشتراک فضای سرور (Colocation) : همان سرور اختصاصی است با این تفاوت که سخت افزار سرور را به محل همان سازمان یا شرکت انتقال می دهند.

میزبانی ابری (Cloud Host) : در این سرویس وب سایت بر روی بیش از یک سرور قرار می گیرد. در صورت بروز اشکال در یک سرور سایت بدون هیچ اشکالی قابل دسترسی خواهد بود. میزبانی ابری جدیدترین و بهترین نوع میزبانی وب است. موتور جستجوی گوگل نمونه ایی از هاست ابری می باشد که می توان گفت کاربران کند بودن آن را متوجه نمی شوند.

میزبانی خوشه ای (Cluster Host) : در این سرویس، سرورهای متعددی که همگی دارای یک محتوی هستند به صورت کاملا هماهنگ با یکدیگر در ارتباط اند. بدین صورت که اگر یک سرور مختل شود، سرور دیگری که در این چرخه قرار دارد، بلافاصله خدمت رسانی می کند، بنابراین مزیت اصلی این نوع میزبانی، افزایش سرعت Load سرور و همچنین کاهش احتمال خطاهای سرور می باشد. میزبانی خوشه‌ای به مشتری‌ها اجازه می‌دهد زیرساخت‌هایی را برای كنترل امنیت، توازن بار و منابع داده‌ای حیاتی سایت با بهره‌وری و افزونگی بالاتر به كار بگیرند.

شما با شرکت در کلاس های بهترین آموزشگاه طراحی سایت ، تمام این موارد را به خوبی فراخواهید گرفت

کنترل پنل هاست چیست؟

شامل نرم افزاری تحت وب است که امکان مدیریت فضای هاستینگ را مهیا می سازد. در واقع بخشی از واسط گرافیکی کاربر در ویندوز و یا لینوکس است. امكاناتي كه يك كنترل پنل به كاربر مي دهد، بسته به نوع آن در انواع مختلف متفاوت است اما عموما كنترل پنل ها امكاناتي از قبيل: امكان مديريت فايل ها، ساخت اكانت FTP ، ساخت و مديريت ايميل ها، تنظيمات مربوط به dns دامنه ها و زير دامنه ها، ساخت و مديريت زير دامنه ها، طراحي و تغيير صفحات وب و نصب نرم افزارهاي تحت وب ، ساخت و مديريت ديتابيس و تهيه و بازگرداني بكاپ و …. را دارند. يكي از مهم ترين دلايل استفاده از كنترل پنل ها تقسيم سرور به بخش هاي كوچكتر از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري و به اشتراك گذاشتن آن بين كاربران مي باشد.

کنترل پنل های لینوکسی : فضایی است روی سرور هایی که سیستم عامل آنها مبتنی بر لینوکس است ولی برای استفاده از آن سیستم عامل شما مهم نیست. میزبانی لینوکس در استفاده از اسکریپت هایی که در اینترنت وجود دارندنسبت به میزبانی ویندوز برتری دارد.

نمونه هایی از کنترل پنل های لینوکسی : Cpanel ، Direct Admin ، Lx Admin

کنترل پنل های ویندوزی : بیشتر برای کسانی مناسب است که قصد استفاده از اسکریپت های ASP یا ASP.Net و یا بانک اطلاعاتی (Database) مایکروسافت یعنی همان SQL server را داشته باشند. این سرویس ها به دلیل رایگان نبودن ویندوز و نرم افزار های تحت آن و نیاز به خرید لایسنس برای آنها، نسبت به سرویس های میزبانی لینوکس قیمت و هزینه بیشتری دارند.

نمونه هایی از کنترل پنل های ویندوزی : Helm ، Extend ،  Hosting Controller، Plesk

نکات مهم در انتخاب هاست

پلتفورم یا سیستم عامل : عموما وب‌سایت‌هایی که با استفاده از محصولات مایکروسافت طراحی شده‌اند باید از سرورهای ویندوز استفاده کنند. برای تکنولوژی‌های منبع باز باید از سرور لینوکس یا سرور ویندوزی که این قابلیت‌ها روی آن ایجاد شده‌اند استفاده کنید.

 امکانات :  مهم‌ترین چیزهایی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • فضای دیسک
  • پهنای باند و ترافیک : میزان حجم لود شدن سایت شما در یک ماه است.
  • بکاپ‌ گیری
  • آپ‌ تایم : تایمی که سرور 100% آنلاین و روشن است.
  • ضمانت ‌های برگشت پول
  • تعداد دامنه ‌ها و زیردامنه‌ ها
  • دیتابیس ‌ها / پایگاه‌های داده (نوع و تعداد)
  • تکنولوژی ‌های اسکریپت‌ نویسی
  • امکانات ایمیل

هزینه : باید توجه داشته باشید که به نسبت سرویسی که انتخاب می کنید، مقدار هزینه ی قابل قبولی پرداخت نمایید. با مقایسه شرکت های مختلف می توانید مناسب ترین قسمت را تشخیص دهید.

پشتیبانی و خدمات مشتریان : نباید به چیز کمتری از پشتیبانی و پاسخگویی 24 ساعته و در طول تمام سال قانع شوید. زیرا ممکن است ناگهانی مشکلی در سایت شما به وجود بیاید که نیاز به خدمات پشتیبانی داشته باشید.

اعتبار کاری : باید مطمئن شوید مشتریان قدیمی شرکت ارائه دهنده از آن ها راضی هستند. زیرا تداوم کاری سرور در سال های آتی بسیار مهم است.

تنها یک نکته دیگر باقی ست!

انتخاب دامنه

دامنه : به آدرس هر سایت دامنه می گویند.

فرق .com و .net و .ir و … در چیست؟

هر یک از پسوند های دامنه معنای خاصی دارد. مثلا پسوند .ac.com یا ac.ir را برای دانشگاه ها و موسسات آموزش می گذارند. هر دامنه بسته به نوع خود در سازمان مربوطه و هر سازمان اجازه اجاره آن را از سازمان خاصی می گیرد. برای مثال دامنه هایی با پسوند عمومی مثل net یا com در سازمانی به نام Domain Name Register Center ثبت می شود. اگر شما بخواهید دامنه ای ثبت کنید مشخصات شما را می خواهند. خواستن مشخصات به این دلیل است که مشخصات شما در پایگاه Whois ثبت شود و از دزدیده شدن دامنه شما جلوگیری شود.

Whois چیست؟ کجاست؟ Whois یک پایگاه وابسته به سازمان ثبت دامنه است که با جستجوی هر دامنهDNS ، نام مشخصات مالک و نام ثبت کننده نمایش داده می شود که آن را در سایت های اجاره دامنه حتما دیده اید.

امیدواریم از این آموزش در آموزشگاه کامپیوتر پرتو ،لذت برده باشید

در صورتیکه سوال و یا نظری دارید ، آن را در این قسمت برایمان بنویسید

6 پاسخ
  1. جلال مطوری
    جلال مطوری گفته:

    خیلی ممنونم، این مقاله حاوی اطلاعات مفیدی بود. اگه میشه درباره نحوه خرید و ثبت کردن هاست، و قرار دادن وبسایت طراحی شده روی هاست هم یه مقاله بذارین.

    پاسخ
    • موسسه آموزشی پرتو
      موسسه آموزشی پرتو گفته:

      کاربر گرامی
      خرسندیم که توانسته ایم نظر مثبت شما را در آموزش کامل هاست جلب نماییم.
      به زودی آموزش های خواسته شده، بر روی وب سایت آکادمی پرتو قرار می گیرد.
      با تقدیم احترام
      آکادمی پرتو

      پاسخ
  2. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام
    بنده یک سایت خبری ایجاد کردم . قالب بخش های مختلف از جمله فیلم. گالری تصاویر. و بخش های مختلف قیمت خودرو سکه و … را داراسشت. در کل حجم قالب بالاست.
    چه هاستی پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
هاست چیست؟ انواع هاست ، تفاوت هاست و سرور چیست؟ هاست لینوکس چیست؟
نام مقاله
هاست چیست؟ انواع هاست ، تفاوت هاست و سرور چیست؟ هاست لینوکس چیست؟
خلاصه
هاست چیست؟ انواع هاست ، تفاوت هاست و سرور چیست؟ هاست لینوکس چیست؟
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو
مشاوره و ثبت نام -02166959852
×