موشن گرافیک چیست

در سال های اخیر عبارتی با نام موشن گرافیک در نزد گرافیست ها و انیمیشن کاران رواج یافته که در امور طراحی کاراکتر و ساخت انیمیشن کاربرد دارد .اما سوال اینجاست که معنی عبارت موشن گرافیک چیست ؟این موضوعی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت؛
موشن گرافیک از دو کلمه موشن و گرافیک به معنای تصاویر متحرک ساخته شده است .این تصاویر که مشهور به وکتور هستند به واسطه برخی از نرم افزارهای ساخت موشن طرحی و ساخته میشوند .بدین منظور لازم است تا طرحی گرافیکی را در نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ یا ایلاستریتور ایجاد نموده و پس از آن این طرح ها را به نرم افزارهایی نظیر افترافکت یا اپل موشن انتقال داده تا بتوانیم آن ها رادر تایم لاین این نرم افزارها به خروجی تبدیل نماییم.

موشن گرافیک چیست

موشن گرافیک بسیار شبیه به انیمیشن است اما با این تفاوت که انیمیشن یک داستانی روایی در مورد شخصیت های داستان است اما موشن گرافیک تمرکز بر روی جنبه های سمبولیک یک برند یا تبلیغات دارد و بر خلاف انیمیشن که برای سرگرمی مورد استفاده قرار میگیرد ،هدفی تجاری در بک گراند تولید خود دارد.

دو خصوصیت عمده ای که تصاویر موشن گرافیک دارا میباشند عبارتند از :
• جلب توجه مخاطب را به واسطه عناصر گرافیکی در زمان اندکی انجام میدهد.
• مانند دیگر آثار گرافیکی مینیمال ،اجمالی ،سمبولیک و نشانه محور هستند.
به همین دلایل است که از موشن گرافیک در تیزرهای تلویزیونی و یا فیلم هایی در مورد برندینگ استفاده میگردد.علاوه بر این در فیلم های آموزشی نیز از موشن گرافیک استفاده گسترده ای صورت میگیرد. motion graphic مفاهیم مختلفی را شامل می شد
نکته : با توجه به اینکه عنصر داستانی در موشن گرافیک کمتر از دیگر تکنیک های فیلم سازی نظیر انیمیشن است ،بنابراین عمق و ماندگاری کمتری نسبت به دیگر تکنیک ها دارد .در واقع تاثیر موشن گرفیک سریع و قوی اما با ماندگاری کم است .
میزان استفاده از موشن گرافیک در یک تیزر بستگی به سلیقه طراح دارد بدین معنی که میتوانید صد در صد یک تیزر را با موشن گرافیک طراحی نموده و یا بر روی یک پروژه REAL که فیلمبردای شده است ،تصویر موشن گرافیک را اضافه نمود.

موشن گرافیک چیست

پیش از یادگیری موشن گرافیک و نرم افزارهای مرتبط به این حوزه لازم است تا چه مورادی را آموزش ببینیم

• برای موفقیت هرچه بیشتر در حوزه موشن گرافیک ،لازم است تا میزان علاقه و استعداد خود را در زمینه هنر و گرفیک محک بزنید و در صورتیکه ذوق هنری دارید وارد این حوزه شوید .پس از کشف استعدادتان سعی نمایید تا نقاشی خود را تقویت نمایید تا پیش از ورود به طراحی توسط نرم افزار ،ذهنیت خود را بر روی کاغذ پیاده سازی نموده و طرحی سریع را برای خود پایه ریزی نمایید .بنابراین داشتن مهارت های هنری پایه ای نظیر تصویر سازی در امر ساخت موشن گرافیک ،امری ضروری است .
• پس از این موضوع نوبت میرسد به یادگیری نرم افزارهای گرافیکی .زیرا بدون خلق یک کاراکتر نخواهید توانست به آن حرکت دهید.در بسیاری از پروژه های بزرگ ،این موضوع بصورت مستقل انجام میپذیرد بدین معنی که فردی گرافیست کار در یک نرم افزار نظیر فتوشاپ نسبت به خلق یک کاراکتر اقدام نموده و طرح را در اختیار موشن کار قرار میدهد .سپس موشن کار این طرح را جان میبخشد و به آن حرکت میدهد.اما این موضوع در صورتیکه شما یک فری لنسر باشید صدق نخواهد کرد و شما ملزم هستید از صفر تا صد یک پروژه را بشکل تک نفره انجام دهید.اینجاست که اهمیت تسلط به نرم افزارهای گرافیکی را حس خواهید نمود.
• شناخت رنگ ها در موشن گرافیک موضوع دیگری است که لازم است تا در زمینه ساخت تصاویر متحرک به آن اشراف داشته باشید.لازم است تا با مفاهیم روانشناسی رنگ که در پشت نظریه رنگ وجود دارد را بفهمید .اینکه یک رنگ چه حالاتی را بیان و چه حالاتی را در بیننده بوجود میاورد.

از چه نرم افزارهایی برای ساخت موشن گرافیک استفاده میشود

برای سایخت یک موشن گرافیک لازم است تا به نرم افزارهایی که در ادامه بدان ها اشاره میشود آشنایی داشته باشید:
 ادوب افترافکت را به سادگی با شرکت در کلاس آموزش after effect  فرا بگیرید
 ادوب پریمیر را در کلاس آموزش پریمیر آکادمی پرتو فرا بگیرید.
 فتوشاپ که می توانید برای یادگیری در کلاس آموزش حرفه ای فتوشاپ شرکت کنید
 مایا
 تری دی مکس
 Apple motion 3
 Final Cut pro
 Avid Xpress
 Autodesk Combustion
 Adobe Animate

آموزش موشن گرافیک به چه صورت است

با توجه به مراحل ذکر شده در بالا ،یادگیری موشن گرافیک نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا در صورتیکه میخواهید در این امر حرفه ای شوید لازم است تا علاوه بر استعداد ذاتی خود ،نرم ازفارهای متعددی را فرا گیرید تا بتوانید پروژه مورد نظرتان بطور 0 تا 100 توسط خودتان پیاده سازی شود.علاوه بر این در مشون گرافیک ابزارها و تکنیک های بسیاری وجود دارد که موجب طولانی شدن مدت زمان آموزش شما میگردد.
برای ساخت یک موشن گرافیک به چه مواردی نیاز داریم؟
برای ساخت هر چیزی نیاز است تا ملزومات اولیه آن برایتان فراهم باشد .ساخت موشن گرافیک نیز نیاز به یکسری اطلاعات اولیه دارد تا توسط آن بتوانیم موشن خود را طراحی نماییم.این موارد عبارتند از :
 سناریوی مورد نظر مشتری
 متون مورد نیاز در طول پروژه موشن گرافیک
  کد رنگی که در ساخت مشون گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد
 لوگو
 موسیقی متن
این موارد بنابر نوع پروژه و موارد مورد درخواست مشتری ممکن است زیاد و کم شود.