درایور ویندوز چیست

در صورتیکه کاربر کامپیوتر بوده اید بطور حتم تا بحال برایتان پیش آمده که در حین کار با سیستم با مشکل آپدیت نبودن یک driver و یا از کار افتادن و یا عدم نصب درایوری خاص به دردسر افتاده باشید.این مشکلات از نصب نبودن درایورهای ویندوز و دستگاه های مختلف به وجود میاید. به زبان ساده اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که درایور ویندوز چیست باید بگوییم که درایور در دستگاه قطعه ای کوچک از نرم افزار است که رابط بین سخت افزار و نرم افزار است.به عبارت دیگر این دستور را به نرم افزار میدهد که چگونه باید با یک قطعه سخت افزار ارتباط برقرار کند.
در یک سیستم عامل درایور های مختلفی چون درایور پرینتر ،CD ROM ،مانیتور ،دیسک درایورها و … وجود دارد.

درایور ویندوز چیست

در زمانیکه اقدام به نصب یک سیستم عامل میکنید ،بسیاری از درایورهای سیستم شما بطور خودکار بر روی آن نصب میشوند اما گاهی بطور مجزا میخواهید یک دیوایس یا وسیله جانبی را به سیستم خود اضافه نمایید.به عنوان مثال پرینتری را به تازگی خریداری نموده و میخواهید آن را به سیستم خود بشناسانید.این کار با نصب درایور پرینتر امکان پذیر است.همچنین ممکن است پس از تعویض سیستم عامل خود متوجه شوید که سیستم لپتاپ شما به اینترنت وصل نمیشود در حالی که کلیه اتصالات را چک نموده اید و ایرادی مشاهده ننموده اید.اینجاست که لازم است به سراغ نصب درایور مورد خود بروید و آن را مجددا بر روی سیستم خود نصب نمایید.
برخی از دستگاه های جانبی نظیر فلش ها ،موس ،هارد دیسک اکسترنال ،دانگل های USB و … بدون نیاز به نصب درایور میتوانند خود را به سیستم بشناسانند و وظیفه خود را انجام دهند.
بصورت کلی دو نوع درایور برای سخت افزارها موجود است :
نوع اول درایورهایی هستند که سازنده سخت افزار به همراه محصول خود ارائه میدهد و اصولا در یک CD و یا DVD به همراه آن سخت افزار در اختیار مشتری قرار داده میشود.
نوع دوم درایورهایی هستند که از سوی مایکروسافت ارائه میشود.
یک دیوایس درایور تمامی پیام های ورودی و خروجی را به پیام هایی که برای دستگاه مقابل قابل درک باشد تبدیل میکند.بعضی از نرم افزارهای ویندوز ،دیوایس درایورهای مجازی هستند که با Windows Virtual Machine Manager در ارتباطند.برای تمامی سخت افزارهای اصلی موجود در سیستم مانند کیبورد ،هارد دیسک و … یک دیوایس درایور مجازی وجود دارد.
دیوایس درایورهای مجازی برای حفاظت و نگهداری از وضع دستگاه سخت افزاری که دائما در حال تغییر است مورد استفاده قرار میگیرد.

درایور ویندوز چیست

درایورها در ویندوز

همانگونه که در بالاتر عنوان نمودیم ،در حین نصب ویندوز درایورهای مورد نیاز بطور خودکار بر روی سیتم نصب میشوند.اما نکته اینجاست که این قابلیت بر روی ورژن های اخیر ویندوز قابل اجراست .اما در ادامه به نصب درایورها در ویندوزهای مختلف میپردازیم؛

ویندوز XP
در ویندوز XP در حین نصب ویندوز هیچ کدام از درایور ها بطور خودکار نصب نمیوشند و لازم است تا کاربر بطور دستی درایورهای مورد نظر و مورد نیاز سیستم را نصب نماید.

ویندوز 7
برخی از درایور ها در این ورژن از سیستم عامل در هنگام نصب ویندوز بر روی سیستم نصب میشوند و برخی دیگر نیاز به نصب دستی دارد.

ویندوز 10
این ورژن از سیستم عامل ویندوز ، آخرین ورژنی است که به بازار عرضه شده و امکانات بسیاری دارد که از این میان میتوان به قابلیت نصب خودکار تمامی درایورهای سیستم عامل ویندوز اشاره کرد. در کلاس آموزش icdl در آموزشگاه کامپیوتر مفصل در مورد این ورژن از ویندوز صحبت کرده ایم و همچنین آموزش های لازم را داده ایم.

آپدیت درایورها چگونه است؟

با هر یک از آپدیت های جدیدی از درایور ها که به بازار عرضه میشود ،قابلیت های بیشتری را از سخت افزار میتوان انتظار داشت.برعکس این موضوع زمانی است که درایور شما آپدیت نیست.بنابراین سخت افزار مورد نظر با حداقل امکانات و ظرفیت خود به ادامه وظیفه میپردازد.
نکته : در برخی از ورژن های ویندوز ،نیازی به آپدیت درایورها نیست.این نسخه ها عبارتند از نسخه های 8 و 8.1
نکته : توصیه میشود تا زمانیکه بهمشکل جدی در رابطه با کاربری سخت افزاری به مشکل بر نخورده اید ،از آپدیت درایورها خودداری نمایید زیرا در برخی از موارد دیده شده که در هنگام آپدیت یک درایور ،سخت افزار در زمان تعامل با سیستم عامل به مشکل برخورده است.تنها استثنا برای آپدیت همیشگی یک درایور ،درایورهای کارت گرافیکی است که این کار برای علاقمندان به بازیهای دیجیتالی نه تنها بدون ایراد ،بلکه ضروری است.

درایورهایی در ویندوز که لازم است پس از نصب ویندوز ،آن ها را نصب نمایید کدام ها هستند؟
پس از نصب ویندوز ،یاارتقای ویندوز قبلی ،لازم است تا آخرین نسخه های درایورها را از وبسایت کارخانه سازنده سیستم کامپیوتری خود دانلود نمایید.مهمترین درایورهایی که لازم است تا آن ها را نصب نمایید عبارتند از :
درایورهای تراشه ها ،درایور صدا ،درایور ویدئو ،درایور اینترنت ،درایورهای گرافیک ،درایورهای حافظه

اگر می خواهید پیرامون این موضوعات اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما توصیه می کنیم در کلاس های کامپیوتر آموزشگاه icdl پرتو شرکت نمایید.