جی کوئری چیست

سئوالی که همواره ذهن اکثر افراد تازه کار در دنیای وب را به خود مشغول می کند، آشنایی با مفاهیم اولیه زبان های تشکیل دهنده ی یک وب سایت است و از این روی در مقاله امروز آموزشگاه کامپیوتر پرتو، می خواهیم در مورد جی کوئری صحبت کنیم و به این سئوال مهم پاسخ دهیم که جی کوئری چیست ؟
و در این میان حتما بایستی بدانید که اگر قرار باشد ما طراحی سایت را به عنوان یک بستر برای کسب در آمد نگاه کنیم ، نمی توانیم از جاوا اسکریپت و جی کوئری چشم پوشی کنیم.
اما سئوالی که معمولا مطرح است این است که جی کوئری چیست ؟

قبلا در مقاله ی جاوا اسکریپت چیست ، برایتان مفهوم و استفاده ی جاوا اسکریپت را شرح دادیم.

حالا امروز می خواهیم به بازوی ارزشمند تمام طراحان سایت برای مدیریت ui و برقراری ارتباط بصری با کاربران اشاره کنیم و در مقاله ای کوتاه برایتان شرح دهیم که جی کوئری چیست ؟

ما در کلاس آموزش طراحی سایت همواره به این موضوع اشاره کرده ایم که برای اینکه یک طراح سایت درجه یک شوید، حتما جاوا اسکریپت و جی کوئری را خوب فرا بگیرید.

با ما همراه باشید در مطالعه ی این مقاله.

جی کوئری چیست

جی کوئری چیست

برای اینکه مفهومی از جی کوئری را برایتان شرح دهیم نخست لازم است که مروری بر مفهم جاوا اسکریپت داشته باشیم.

جاوااسکریپت یکی از زبان های برنامه نویسی منطقی است که به جهت طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد.توسط زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت میتوان اشیاء درون صفحات یک وبسایت را مدیریت کرده و رویدادها را تحت کنترل دراورد.این زبان برنامه نویسی در سمت کلاینت مورد استفاده قرار میگیرد.

به زبان ساده ، جی کوئری چیست

جی کوئری به زبان ساده یکی از کتابخانه های معروف و پر استفاده ی زبان جاوااسکریپت است .توسط این کتابخانه روال های جاری برنامه نویسی به شکلی بسیار ساده پیاده سازی میشوند.به عبارتی برای ساده سازی نوشتن اسکریپت های سمت مشتری در html کاربرد دارد.

تعریف خلاصه از جی کوئری

JQuery بعنوان یک چهار چوب جاوااسکریپت عمل میکند که هدف آن کاربرد آسان استفاده از جاوااسکریپت در صفحات طراحی وبسایت است.جی کوئری یک زبان OPEN SOURCEاست که کاملا رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است.
توسط جی کوئری میتوانید با کمترین میزان کد نویسی ،بیشترین نتیجه را بگیرید بدین صورت که در کتابخانه جی کوئری بسیاری از امکانات جاوااسکریپت نهفته است و عملیات قابل اجرا را در یک سری تابع گنجانده تا در زمان نیاز آن ها را فراخوانی و اجرا نماید.این موضوع تا حدی عمل ساده سازی را تسهیل نموده تا شعار JQuery عبارت write less,do more است.بدین معنی که کمتر بنویس،بیشتر انجام بده!

آیا جی کوئری می تواند جایگزین جاوا اسکریپت باشد

خیر! ساده است پاسخ به این سئوال چرا که با تمام امکاناتی که جی کوئری دارد ،نمیتواند جایگزینی برای زبان جاوااسکریپت شود.
در عین حال با اینکه جی کوئری بسیاری از متون کد نویسی با جاوااسکریپت را کاهش داده ،اما دستورات و توابع جی کوئری ،همان کدهای جاوااسکریپت است.
اما سوالی که در ذهن مخاطبان خطور کیند این است که آیا برای استفاده از جی کوئری نیاز است که جاوااسکریپت را بدانیم یا خیر؟
در جواب این سوال باید گفت برای اینکه از کتابخانه جی کوئری استفاده نمایید ،لزومی ندارد که در زمینه جاوااسکریپت متبحر باشید چرا که هدف جی کوئری این است که بسیاری از اموری که توسط جاوااسکریپت اجرا میشود نظیر فراخوانی توابع AJAX و یا دستکاری DOM را تسهیل نماید.اما دانستن پیش زمینه و اطلاعاتی کلی در زمینه زبان جاوااسکریت ضروری است.

ویژگی های جی کوئری

در جی کوئری مکانیسمی قدرتمند برای جستجو ،یافتن و انتخاب بخش هایی از یک صفحه را بدون نیاز به ابزارهای جاوااسکریپت در اختیار ما قرار میدهد.امکان تغییر ظاهری صفحات نیز توسط این کتابخانه ممکن است هرچند که توسط css نیز این عمل صورت میگیرد اما در مرورگرهای متفاوت که استانداردهایشان با یکدیگر متفاوت است ،نمیتواند بدرستی عمل کنند و تمامی مرورگر ها را پوشش دهد و پشتیبانی نماید.افزدن انمیشن fade نیز از دیگر ویژگی های جی کوئری است.کسب اطلاعات سرور بدون نیاز به رفرش نمودن صفحه(AJAX) نیز توسط جی کئری صورت میپذیرد بدین صورت که بدون نیاز به دانستن مختصات ویژه هر سرور و تنها با مراجعه به نتایج صفحه (منظور محتویات سرور است) میتواند این اطلاعات را بدست آورد.کسب فیدبک از کاربران یک سایت نیز از جمله ویژگی هایی است که توسط جی کوئری امکان پذیر است.بصورت کلی میتوان این ویژگی ها را بصورت زیر خلاصه نمود:
• توسط جی کوئری بسیاری از پلاگین ها را میتوان توسعه داد
• قابلیت دستکاری و تغییر خصوصیات CSS را دارد
• قابلیت کنترل و مدیریت رویدادها
• قابلیت اجرا بر روی انواع مرورگر ها مانند فایرفاکس ،کروم ،اینترنت اکسپلورر و … را دارد
• قابلیت دسترسی به عناصر داخل پرونده و تغییر بر روی آن ها را دارد
• قابلیت ایجان انیمیشن و افکت دادن به عناصر
• کار با AJAX
• امکان ایجاد پلاگین برای کتابخانه جاوااسکریپت

خب امیدواریم با مطالعه ی این مقاله، با حدودی توانسته باشیم شما را با مفهوم جی کوئری و اینکه جی کوئری چیست و تفاوت هایش با جاوا اسکریپت آشنا کرده باشیم.
دقت نمایید که این دو زبان هرگز جایگزینی برای یکدیگر نیستند و به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که این دو زبان را با هم جایگزین کنید.

ما در کلاس های آموزش طراحی سایت در بهترین آموزشگاه کامپیوتر طراحی سایت پرتو، تحت نظارت مهندس موسوی ، این مفاهیم را به سادگی به شما آموزش می دهیم.
در کنار ما باشید، ما همراه شما هستیم و به سادگی می توانید با گذراندن این دوره ها، یک طراح سایت حرفه ای شوید.

چگونه جی کوئری یاد بگیریم

برای اینکه بتوانید جی کوئری را به صورت حرفه ای یاد بگیرید باید قبل از هر چیزی بر روی html/css به صورت کامل مسلط باشید.

برای تسلط بر روی html/css  توصیه ما به شما شرکت در کلاس آموزش html/css  زیر نظر مهندس موسوی می باشد

پس از یادگیری html/css  و پیدا کردن درک درستی از کد ها و نحوه نگارش آنها، لازم است با شرکت در کلاس آموزش جاوا اسکریپت، این زبان قدرتمند را آموزش ببینید تا بتوانید از پس جی کوئری و توابع قدرتمند آن بر بیایید.

دقت کنید که درک پایه ای و ریشه ای درست از جی کوئری می تواند شما به منزل مقصود در طراحی ui  برساند تا بتوانید خواسته های ui خود را به درستی انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
جی کوئری چیست
نام مقاله
جی کوئری چیست
خلاصه
توضیحی کوتاه، پیرامون این موضوع که جی کوئری چیست دقیقا چیست و چه تفاوت هایی با زبان جاوا اسکریپت دارد.
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو
مشاوره و ثبت نام -02166959852
×