تفاوت html و PHP چیست

بطور حتم تمامی افرادی که قصد ورود به عرصه آموزش طراحی سایت را دارند و یا علاقمند به این حرفه هستند ،دو واژه html و PHP بارها و بارها به گوششان خورده است .اما سوال اینجاست که تفاوت html و PHP چیست؟شاید با خود فکر کنید که چون هر دو در بدنه سایت مصرف دارند ،پس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.اما این تصور ،تصوری کاملا اشتباه است زیرا ساختار این دو با یکدیگر کاملا متفاوت است و قصد داریم در این مطلب به بیان تفاوت های میان html و php خواهیم بپردازیم.به نظر شما تفاوت html و php چیست ؟
نخست به تعریف هر یک از مفاهیم فوق میپردازیم:

HTML چیست

HTML به معنای زبان نشانه گذاری ابر متن است اما هرگز به عنوان یک زبان برنامه نویسی شناخته نمیشود و اینکه در تعریف آن واژه “زبان” آمده صرفا اصطلاحی است که در بین برنامه نویسان به اشتباه رایج شده .اما در حقیقت هیچ کدام از ویژگی های یک زبان را ندارد .در حقیقت از HTML به منظور ساخت اسکلت و ستون اصلی سایت. Front end استفاده میشود .پس html زبان مبتنی بر نشانه است.
برای نوشتن کدهای html میتوان از هر نوع ویرایشگری مانند notepad ,notepad++ و … استفاده نمود و اینکه کدامیک را انتخاب کنید کاملا سلیقه ای است .html به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس نیست .همچنین مستقل از پلتفرم است و میتوانید آن را بر روی هر پلتفرمی اجرا نمایید.در زمانیکه سایت خود را تنها و تنها با استفاده از HTML طراحی نمایید ،سایتی ساده و استاتیک را خواهید داشت که هیچ دکمه ای که عملی را در برابر خواسته کاربر انجام دهد را نخواهید داشت. بنابراین برای داشتن سایتی داینامیک و کاربردی فعملا نیاز دارید تا HTML را با دیگر زبان های برنامه نویسی مانند CSS ، JAVA Scrip و PHP ترکیب نمایید تا علاوه بر ظاهر استانداردتر ،کاربردی بودن سایت را تضمین نمایید و آن را به یک سایت پویا و داینامیک تبدیل نمایید .بدین منظور میتوانید انواع دکمه ها ،ویدئو ،عکس ،صدا و … را به سایت اضافه نمایید .برای یادگیری html می توانید در کلاس آموزش طراحی سایت آکادمی پرتو شرکت نماییید

تفاوت html و PHP چیست

PHP چیست

PHP یک زبان طراحی سایت اسکریپتی است که اوپن سورس و اسکریپتی است و به همین دلیل بطور رایگان در دسترس عموم قرار دارد. PHP یک زبان تفسیر شده است و در نتیجه هیچگونه نیازی به کامپایل شدن ندارد.PHP نیز مانند HTML قابلیت اجرا و پیاده سازی بر روی انواع پلتفرم ها مانند ویندوز ،لینوکس ،مک و … را دارد.از زبان PHP برای توسعه وبسایت های داینامیک و اپلیکیشن های داینامیک استفاده میشود.این زبان ،یک زبان شی گرا و سمت سرور است که سرعت بالای اجرای آن موجب محبوبیت بیش از حد آن نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی شده است.کلاس آموزش حرفه ای php را شرکت کنید تا به سادگی با این زبان برنامه نویسی آشنا شوید.

تفاوت html و PHP چیست

و اما حالا که در مورد ماهیت این دو زبان ،اشنایی کلی را بست آورید ،در ادامه به ذکر تفاوت های میان HTML و PHP خواهیم پرداخت؛

• HTML در سمت کاربر است در حالیکه PHP یک زبان اسکریتی سمت سرور است.
• HTML یک زبان نشانه گذاری است در حالیکه PHP یک زبان اسکریپتی است.
• HTML به منظور ساخت سایت های استاتیک استفاده میشود و سایت پس از طراحی هیچگونه تغییری پیدا نخواهد کرد.اما از PHP برای ساخت سایت های داینامیک استفاده میشود به همین منظور میتوانید انواع دکمه ها و یا المان هایی که نیاز به انجام یک عمل در قبال درخواست کاربر را دارند را طراحی نمود. سایت های فروشگاهی که تعداد محصولات آن ها بسیار زیاد است مانند دیجی کالا که تراکنش های آن ها در لحظه به میلیون ها تراکنش میرسد ،با PHP طراحی شده اند.
• با استفاده از HTML امکان دستکاری محتوا و داده ها را نداریم اما توسط PHP این عمل انجام شدنی است .
• استفاده از HTML به منظور قالب بندی محتوای سایت ،مدیریت و تصمیم گیری در مورد چگونگی نمایش یک وبسایت ،استفاده میشود.اما از PHP به منظور عملکرد این نمایش ها استفاده میشود .بدین منظور و با استفاده از ارتباط با پایگاه داده ،زمینه ذخیره سازی اطلاعات ،بازیابی و نمایش این اطلاعات بر روی نمایشگر فراهم میشود.
• استفاده از HTML در فرانت اند است که محتوای یک وبسایت را با آن ساماندهی میکنند اما در مورد PHP باید گفت که در توسعه بک اند کاربرد دارد که برای بازیابی ،ذخیره و اصلاح اطلاعات با دیتابیس در تعامل است.
• به دلیل ساختار HTML میتوانید هر آنچه بخواهید را در هرجای بدنه کد بنویسید اما در PHP ساختار کد ها بسیار پیچیده است و این امکان وجود ندارد هرکجای بدنه کدها که بخواهید بتوانید موارد مورد نظرتان را اضافه نمایید .بنابراین در زمانیکه در منطق برنامه ایرادی وجود داشته باشد ،خروجی مورد نظرتان را دریافت نخواهید کرد.
نتیجه گیری
با توجه به نکاتی که در این مطلب عنوان نمودیم ،باید گفت که دو زبان HTML و PHP هیچگونه نقطه اشتراکی با یکدیگر ندارد و از پایه با یکدیگر متفاوت اند .زیرا در حالت کلی استفاده از HTML به منظور مدیریت محتوا ،توسعه قسمت سمت کاربر یا فرانت اند ،چگونگی نمایش و … مورد استفاده قرار میگیرد در حالیکه از PHP به منظور طراحی سایت در سمت سرور و طراحی المان هایی که توسط آن کاربر میتواند نیاز خود را از سایت براورده نماید.بطور مثال با فشردن دکمه ای بتواند کالایی را خریداری نموده و یا توسط یک دکمه بتواند ثبت نام نماید .

ما در بهترین آموزشگاه طراحی سایت ،همواره سعی کرده و می کنیم که بهترین و دقیق ترین مفاهیم را به شما آموزش دهیم.با ما همراه باشید.
ما در کنار شما هستیم.