از امروز با سری مقالات روان شناسی کاربردی رنگ ها (پنتون) با ما همراه باشید.

چرخه روانشناسی رنگها

چرخه روانشناسی رنگها

چرخه روانشناسی رنگها

دانستن مفاهیم رنگ ها و چگونگی به کارگیری آنها در موارد مختلف بسیار حائز اهمیت است و در تمام زمینه ها کمک شایانی خواهد کرد. به عنوان مثال: درزمینه طراحی وب بکارگیری رنگ ها در جلب توجه کاربران بسیار مهم است.
لازم است ابتدا با یک سری از مفاهیم مربوط به رنگ ها آشنا شویم.

رنگ (HUE):
سه دسته رنگ وجود دارد
1- رنگ اصلی:قرمز،زرد،آبی
2- رنگ ثانویه: سبز، نارنجی، بنفش
3- رنگ سری سوم: مخلوطی از سری اول و دوم

غلظت (SATURATION):
غلظت به معنی چگونگی ترکیب رنگ خاکستری با سایر رنگ ها به میزان کم یا زیاد است.رنگ در صورتی که هیچ ترکیبی با رنگ خاکستری نداشته باشند اصطلاحا در حالت خالص یا روشن خود قرار دارند.

ارزش رنگ(VALUE):
ارزش رنگ به معنی تاریکی یا روشنی آن است.
هر چه ارزش رنگ پایین تر باشد،تصویر ملایمی از رنگ ها خواهیم داشت و هر چه ارزش رنگی بالاتر باشد،هیجان بیشتری به بیننده منتقل می شود.
در گذشته رنگ ها به صورت گرم و سرد شناخته می شدند: رنگ های گرم، هیجان انگیز و رنگ های سرد، ملایم .

در ادامه با یک سری از اصطلاحات آشنا می شویم.
تک رنگ (مونوتون ) : رنگ خنثی مانند: روشن کامل/نیمه خاکستری/کرم مایل به سفید

مونوکروماتیک : خانواده ای از رنگ ها با شدت و ارزش متفاوت

رنگ های مشابه : رنگ هایی با پس زمینه مشترک مانند: آبی /سبز/سبزآبی

مکمل ها : رنگ های متضاد که یکدیگر را پوشش می دهند.

رنگ های گرم سریعتر از رنگ های سرد مشاهده می شوند ولی غلظت رنگ ها هم تاثیرگذار است.  رنگ های پررنگ زود تر از رنگ های کم رنگ به چشم می آیند.

روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگها

0 پاسخ ها

سوال خود را مطرح نمایید

در صورت تمایل در بحث شرکت کنید
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *