معروف ترین کامپایلر های c++

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی معروف ترین کامپایلر های C++ بپردازیم.اما برای تازه کاران ممکن است مفهوم کامپایلر ،واژه ای نا آشنا باشد .لذا پیش از معرفی معروف ترین کامپایلرها ،میپردازیم به معنی واژه کامپایلر.ما در بهترین آموزشگاه برنامه نویسی ، همواره با این سئوال برنامه نویسان روبرو هستیم.

کامپایلر چیست

برخی از زبان های برنامه نویسی به زبان انسان نزدیک است و کدها به گونه ای نوشته میشوند که انسان صحبت میکند .اما برای اجرای این کدها توسط ماشین ،نیاز است تا کدها به زبان ماشین تبدیل شوند.زیرا ماشین نمیتواند به تنهایی این کدها را تحلیل نماید و تنها قادر است تا 0 و 1 ها را بخواند.در این زمان نیاز داریم تا به کمک برنامه ای واسط ،کدها را تبدیل نماییم.به این زبان واسط ،کامپایلر میگویند .

IDE چیست

IDE یا محیط توسعه یکپارچه است که مخفف عبارت integrated development environment است .IDEها نرم افزارهایی هستند که برای استفاده توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان مورد مصرف قرار میگیرند.در اکثر IDEها یک ویرایشگر کد منبع ،یک یا چند کامپایلر و یک تصحیح کننده خطا وجود دارد.

برای برنامه نویسی در حوزه C++ نیاز به کامپایلر و IDE دارید که در ادامه مطلب معروف ترین و محبوب ترین کامپایلرها را برایتان معرفی خواهیم نمود.با ما همراه باشید…

Portable C Compiler

یکی از قدیمی ترین کامپایلر ها است که از همان بدو ورود به بازار ،نسخه پرتابل آن در دسترس بوده و در آن زمان اکثر نرم افزارها توسط این کامپایلر ترجمه و ساخته میشدند.امروزه این کامپایلر با C99 هماهنگ است .

MINGW

MINGW یک کامپایلر اوپن سورس است که ابزارهای برنامه نویسی متونعی برای ویندوز را در خود دارد و شامل کامپایلرهایی برای زبان های برنامه نویسی C++ , C , ADA و  FORTRAN است.

معروف ترین کامپایلر های c++

معروف ترین کامپایلر های c++

Digital Mars

کامپایلری با اجرای بسیار خوب برای C++ و C است که دارای ویژگی هایی چون نیاز به زمان کمی برای کامپایل ،امکاناتی به جهت بهینه سازی کتابخانه ها ،کد نمونه فویرایش هایی از رابط گرافیکی ،آپدیت شدن آنلاین ،کتابخانه های استاندارد ،سند سازی قابل ارائه با HTMLو … است.

PELLES C

نرم افزاری به جهت کد نویسی برای ویندوز و ویندوز فون است که امکانات و قابلیت های بسیاری چون کامپایلر منابع و پیام ها را با خود به همراه دارد.علاوه بر این IDE این کامپایلر بسیار کاربردی است و قابلیت هایی چون ادیتور منابع برای ایکون ها و نشانگر موس را شامل است.

Failsafe C

کامپایلری است که توسط ژاپنی ها برای لینوکس نوشته شده است و از زبان C پشتیبانی میکند.البته ناگفته نماند که علی رغم پشتیبانی از بیش از 500 تابع ، Widechar جایی در این کامپایلر ندارند.به دلیل محافظت کامل این کامپایلر از حافظه سیستم ،امنیتش در جاوا و C# بالا رفته است.

Kdevelop

Kdevelop یکی از پلاگین های اوپن سورس است که برای زبان های برنامه نویسی مختلف چون C++ مورد استفاده قرار میگیرد.

Ideone

کامپایلر و ابزاری به جهت اشکال زدایی برای توسعه آنلاین است که از C++ و 60 زبان برنامه نویسی دیگر پشتیبانی میکند.این کامپایلر ،کامپایلی سریع را برای برنامهنویسان به ارمغان میاورد .تنها لازم است تا کدهای خود را وارد کامپایلر نموده و دکمه RUN ا بفشارید.در صورتیکه ایرادی در برنامه شما وجود نداشته باشد ،پیغام ACCESS و در غیر اینصورت پیغام Compilation error برایتان به نمایش در خواهد آمد.

Open Watcom

یکی از اصلی ترین ویژگی ها برای این کامپایلر اجرای آن بر روی ویندوز 2000 و نسخ جدید تر است که با تمامی مشکلاتی که دارد ،یکی از انتخاب های پیش رو برای برنامه نویسان است .

Tiny C-Compiler

TCC یا Tiny C-Compiler کامپایلری کوچک و سریع است که بی نیاز از دیگر ابزار جانبی است. استفاده از دیگر کتابخانه ها در کنار این کامپایلر آن را به یک ابزار کد نویسی بک اند تبدیل میکند.

ULTIMATE++

تمرکز اصلی ULTIMATE++ که یک کامپایلر اوپن سورس است ،بر روی زبان برنامه نویسی C++ است و از کتابخانه‌های GUI و SQL استفاده میکند و با GCC، Visual C++ و MinGW مطابقت دارد.

Borland C++ 5.5

کامپایلری کم حجم با حجم 8.5 مگابایتی که امکانات خوبی را نظیر کتابخانه ها و DLLها در خود جای داده است.

GCC

GCC در اصل کامپایلر زبان C است که با همین نام در لینوکس و با نام‌های Cygwin و Ming در ویندوز فعالیت می‌کند، سال‌هاست که در این عرصه فعالیت کرده است .این کامپایلر دارای IDE نیست زیرا IDEها وابسته به پلتفرم هستند .اما برای آن IDEهای مختلفی در لینوکس ساخته شده است.مانند Mono-Develop

Xcode

کامپایلری است که مخصوص مک است و از اموزش های بسیار با کیفیتی برخوردار است و خروجی دستگاه آیفون را دارا است.

SUBC

کامپایلری ساده برای ویندوز ،لینوکس و FreeBSD است که کتاب مشهور PRACTICAL COMPILER CONSTRUCTION از این کامپایلر برای بیان مثال هایش استفاده نموده است .

برای یادگیری زبان c++  می توانید در کلاس آموزش c++ در آکادمی پرتو شرکت نمایید.