مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد

جایگاه مایا در انیمیشن سازی بر کسب پوشیده نیست اما خیلی از افراد می خواهند بدانند که مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد و چگونه می توان از آن برای انیمیشن سازی استفاده کرد و یا اینکه اصلا آیا برای اینکه بتوانند انیمیشن سازی کنند، باید مایا را حتما یاد بگیرند؟ در مقاله امروز آموزشگاه کامپیوتر پرتو، به این سئوال مهم پاسخ داده ایم.

انیمیشن یا پویانمایی به نمایش پیوسته با ریتم تند تصاویر دو یا سه بعدی میگویند .انیمیشن از دوران باستان در بین اسنسان ها مرسوم بوده و نمونه های آن را میتوانیم در نقاشی های غار و نمونه های پیشرفته تر آن را بر روی کوزه های سفالی ایران باستان مشاهده نمود.همواره این سئوال مطرح بوده است که مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد .در نمونه های باستان و دیرینه سنگی نمونه های انیمیشن را بشکل حیواناتی بر روی سنگ ها نقش بسته اند که چندین پا در امتداد هم دارند بشکلی که حس حرکت را در بیننده القا نمایند.در دنیای امروز در صورتیکه بخواهیم انیمیشن سازی را بشکل قدیمی و سنتی آن انجام دهیم ملزم به استفاده از 20 روش بسیار وقت گیر هستیم.اما در کنار این روش های سنتی روش های جدید دیگری وجود دارند که میتوانید توسط آنها یک پویانمایی را پدید آورد.یکی از این روش ها استفاده از نرم افزار مایا Maya است.

مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد

مایا چیست

نرم افزار مایا محصولی از شرکت اتودسک AutoDesk است که یکی از قدرتمند ترین نرم افزارها در زمینه انیمیشن سازی سه بعدی است .از مایا در اموری مانند صنعت فیلم سازی ،انیمیشن سازی ،تیزرهای سه بعدی ،طراحی معماری ،ایجاد جلوه های ویژه ،شبیه سازی گرافیکی و … استفاده میشود.مایا با سایر برنامه های سه بعدی ساز نظیر تری دی مکس ،راینو ،اسکچاپ و … همخوانی دارد.اما در مقایسه با تری دی مکس دارای یک نقطه ضعف است و آن اینکه از مدل ها و متریال های آماده کمتری نسبت به 3D Max برخوردار است.

مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد

مایا در پروژه های بزرگی که در سراسر جهان ساخته شده اند نقش داشته و به بیانی جزو جدایی ناپذیر پروژه های بزرگ فیلم های فانتزی و انیمیشن است.از جمله پروژه هایی که توسط مایا ساخته شده اند میتوان به هابیت ،اواتار ،ارباب حلقه ها ،Wall E ،در جستجوی نمو ،یخ زده ،هالو 4 ،رنگو ،بالا ،تبدیل شوندگان و ویچر اشاره نمود.
تکنولوژی NURBS در مایا موجب کمک به طراحی بهینه اشیاء طبیعی مانند مو ،چمن ،گیاهان و … میگردد.علاوه بر آن توانایی بالای مایا در رندرینگ تصاویر از جمله مواردی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت .
مایا نرم افزاری همه جانبه است که کاربر با توجه به نیازش از یکی از امکانات آن استفاده مینماید و این باعث شده تا نیاز کاربر به نرم افزارهای جانبی به حداقل برسد.خب بپردازیم به این موضوع که مایا در انیمیشن سازی چه جایگاهی دارد .
و اما در ادامه به ویژگی های مایا خواهیم پرداخت ;
 مدلینگ : مدلسازی تمامی موارد من جمله کاراکتر ها ،ساخت محیط ،ساخت بناهای معماری ،ساخت انواع ابزار و وسایل و … توسط نرم افزار مایا صورت میپذیرد.
 متحرک سازی : ایجاد حرکت در انواع کاراکتر ، خصوصیات و دوربین ها با برخورداری از انواع ابزارها و منوها صورت میپذیرد.
 شبیه سازی حرکات داینامیکی : خلق جلوه های ویژه نظیر گردباد ،طوفان ،سیل ،دود و … از دیگر توانایی های این نرم افزار است.
 اعمال انواع بافت و تکسچرینگ : این مهم توسط دارا بودن انواع کتابخانه ها در جهت ایجاد انواع بافت صورت میپذیرد.
 نور پردازی : در بخش Lighting این نرم افزار خواهید توانست انواع نور پردازی ها را بر روی مدل های خود اعمال نمایید.

شما می توانید برای حرفه ای شدن در مایا ، در کلاس آموزش مایا در آموزشگاه کامپیوتر پرتو شرکت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *