زیبراش در مجسمه سازی

برنامه زیبراش به منظور ایجاد طرح و نقوش سه بعدی طراحی گردیده و یکی از مورادی که میتوان در زمره کاربردهای زیبراش عنوان نمود ،کاربرد برم افزار زیبراش در مجسمه سازی است.
در صورتیکه بخواهید یک مجسمه را در برنامه زیبراش طراحی نمایید و سپس آن را برای پرینت آماده نمایید لازم است تا مواردی را رعایت نمایید.به عنوان مثال اگر برای طراحی میخواهید یک انسان را طراحی نمایید به موارد و مراحلی که در ادامه بیان میشود توجه نمایید.

در زمان طراحی مجسمه با زیبراش به این موارد توجه نمایید:

زیبراش در مجسمه سازی

• توجه به منابع:
بدین منظور توجه داشته باشید که با تمامی زوایای مدل آشنایی دارید.بطور مثال اگر اناتومی کل بدن انسان را برای مجسمه سازی در دستور کار خود دارید ،سعی نمایید تصاویر 360 درجه را از از زوایای مختلف مدل خود تهیه نمایید.
• بررسی نسبت ها
نسبت ها مهمترین نکته در ساخت مجسمه هستند.زیرا اگر وقت زیادی را برای طراحی و ساخت بگذارید اما اجزا دارای تناسب نباشند ،کاری بسیار بیهوده خواهد بود.بدین منظور در صورتیکه مدل خود یک انسان است ،بهترین راه برای مقایسه اندام ها ،مقیاس قرار دادن سر آن است.
• طراحی خطوط اولیه
برای طراحی یک مجسمه به خطوط راهنما نیاز دارید.بدین منظور میتوانید از زیبراش در طراحی و رسم این خطوط استفاده نمایید.اما اگر در ابتدای راه هستید میتوانید برای کنترل رفتار خود از ابزار skull subtool استفاده نمایید تا روند انجام امور را در دست بگیید و آن را مشاهده نمایید.ما در آموزشگاه کامپیوتر پرتو شما را با این موضوع آشنا خواهیم کرد

زیبراش در مجسمه سازی

• ویرایش طرح اولیه
در صورتیکه طرح اولیه شما ، از نظرتان جذاب نباشد میتوانید با استفاده از ابزار transpose master طرحتان را ویرایش کرده و آن را تا جایی ادامه دهید که طرح باب میلتان گردد.در این مرحله اگر موراد ویرایش شده را نپسندید و بخواهید به طرح اولیه بازگردید ،امکان پذیر است.
• رنگ آمیزی مدل قبل از مجسمه سازی
بدین منظور لازم است قبل از ساخت مدل اصلی بشکل محسمه ،مدل خود را در زیبراش رنگ آمیزی نمایید.
این کار به شما این امکان را میدهد تا نمونه مجازی را تا حد ممکن طبق مقیاس اصلی در اوردید و برای اجرا آماده سازی نمایید.
• استفاده از بخش های فرعی
نکته ای که باید همواره مد نظر قرار دهید این است که موقعیت طرح اولیه را تا انتهای طراحی حفظ نمایید.بدین منظور میتوانید از سطوح فرعی زیبراش در استفاده چند وجهی استفاده نمایید و جزئیات بیشتری را به طرح اضافه نمایید.
بدین منظور میتوانید در هر مرحله ای طرح خود را به شکل اولیه برگردانده و تغییرات را طبق نیاز و سلیقه خود اعمال نمایید.

زیبراش در مجسمه سازی

• پوشش اشکال
در نرم افزار زیبراش تمامی طراحی از صفر تا 100 با استفاده از قلم موهای متفاوت صورت میپذیرد .بعنوان مثال تمامی قلم موهای standard ,move, ,smooth ,clay ,buildup و … از جمله مواردی هستند که در طی طراحی از آن ها استفاده میگردد.در این مرحله سعی نمایید ذهن خود را بر روی کلیات منعطف سازید و از پرداختن به جزئیات بپرهیزید.بدین منظور لازم است در صورتیکه نمونه قابل اجرای شما بدن انسان است ،به ماهیچه ها بپردازید و سعی نمایید آن ها را شکل دهید.
• اضافه نمودن حجم
در این مرحله با استفاده از قلم موهای clay و clay buildup میتوانید به مدل خود حجم اضافه نمایید.در این مرحله زیاده روی نکنید و از قرینه سازی خودداری نمایید.بلکه بجای قرینه سازی بر روی جزئیات تمرکز نمایید و سعی کنید طرح خود را به مدل واقعی نزدیک نمایید.
• اغراق در ویژگی ها
یکی از بهترین برنامه هایی که برای مدل سازی و شخصیت سازی از آن استفاده میگردد ،نرم افزار زیبراش است.این نرم افزار در کنار پیچیدگی هایی که دارد ،در صورتیکه از س آن بر بیایید ،به جرات میتوان گفت که طرحی وجود نخواهد داشت که با زیبراش نتوانید انجام دهید.در این مرحله سعی نمایید بر روی ویژگی های یک چهره اغراق نمایید که آن چهره را با آن عضو در نظر دیگران نمایان میکند.بدین منظور میتوانید از کاریکاتورها کمک بگیرید زیرا در کاریکاتور ها اغراق صورت گرفته و میتوانید نقاط قوت طرح و مکان هایی که باید در آن تمرکز نمایید را پیدا نمایید.

کاربرد زیبراش در مجسمه سازی
• ژست مدل را تعریف نمایید
همواره در مدل هایی که مدل ها را قرینه سازی نمیکنید و برای آن یک وضعیت بدنی یا ژست را در نظر میگیرید ،طرح را به مدل واقعی نزدیک تر میکنید.بدین منظور میتوانید با چرخش سر و پیچش کمر آن را ترکیب نموده.به این نکته توجه داشته باشید که آناتومی بدن را قبل از ژست دادن به طرح ،تعیید نماییم.
• ورود به Vray
پس از ساخت و تکمیل نهایی مدل آن را به V-ray وارد نمایید.

آموزشگاه آموزش نرم افزار های سینمایی پرتو ، با برگزاری دوره های تخصصی زیبراش و کلاس آموزش زیبراش ، به شما در امر مجسمه سازی حرفه ای با زیبراش یاری می رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *