تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

در صورتیکه یکی از افراد تازه کار عرصه وب هستید حتما نام های جاوا و جاوا اسکریپت به گوشتان خورده است.اما اشتباهی که اغلب افراد مبتدی میکنند این است که این دو زبان را به دلیل نام مشابه آن ها یکسان میدانند و به اشتباه فکر میکنند که جاوا اسکریپت نسخه ساده تر و سبک تر جاوا است.در این مقاله آموزشگاه کامپیوتر به تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت می پردازیم. جالب است بدانید که بر خلاف تشابه اسم ،تشابه دستورات و تشابه نحو آنها به زبان C++ که این دو زبان با یکدیگر دارند ،هیچگونه تشابه دیگری با یکدیگر نداشته و به هیچ عنوان نمیتوانند جای یکدیگر را در برنامه نویسی پر کنند.
بر اساس رده بندی Github دو زبان جاوا و جاوااسکریپت جزو محبوبترین زبان های برنامه نویسی در جهان هستند و در رده های بعدی زبان های PHP پایتون و روبی قرار دارند.
در این مقاله قصد بررسی این دو زبان را داشته و به شما کمک میکنیم تا بر اساس نیازهایتان یکی از آن ها را برای آموزش و یادگیری انتخاب نموده و برای هدف خود بکار گیرید.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

در مورد تفاوت های دو زبان جاوا و جاوا اسکریپت ،میتوان گفت که این تفاوت ها در دو معیار زمان توسعه و کارایی ،خلاصه میشود.
جاوا یک زبان با قید های کنترلی زیاد و طولانی است.اما بر خلاف زبان جاوا اسکریپت کمتر دچار خطاهای حیاتی میشوند.ولی به دلیل طولانی بودن کدها زمان توسعه بیشتری را نیاز دارد.
در زبان جاوا اسکریپت به دلیل استفاده از کدهای آماده و یا میانبر زدن در کد ها نیاز به زمان توسعه کمتری داریم اما این موضوع موجب افزایش تعداد خطا میشود.علاوه بر این احتمال پایین بودن سرعت برنامه نیز وجود دارد.
اگر قصد توسعه وب را دارید میتوانید از جاوا اسکریپت و در صورتیکه قصد تولید برنامه های محاسباتی را دارید ،جاوا را برگزینید.
در مورد اپلیکیشن های موبایل ريالمیتوانید از هر دو گزینه استفاده نمایید اما جاوا به دلیل مدیریت بهتر کد ها و اشکال زدایی بهینه تری که نسبت به جاوا اسکریپت دارد ،بیشتر مورد استفاده برنامه نویسان قرار میگیرد.
در ادامه به بررسی مشروح دو زبان جاوا و جاوااسکریپت خواهیم پرداخت.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت چیست

جاوااسکریپت در پی محدودیت های زبان html بوجود آمد.بدین صورت که شرکت نت اسکیپ که در زمینه ارتباطات فعالیت دارد ،پس از احساس نیاز به پویایی بیشتر در وب ،اقدام به توسعه زبانی که در بدنه html وجود دارد .این زبان تنها پس از 10 روز بعد از نمونه اولیه جاوااسکریت با نام لایو اسکریپت آماده شد.لایو اسکریپت پس از مدتی به نام جاوااسکریپت تغییر نام داد و دلیل آن هم این بود که علیرغم شباهت این دو زبان به یکدیگر ،قرار بر این بود که جاوااسکریپت و لایو اسکریپت مکمل یکدیگر باشند.اما عملا این اتفاق نیافتاد و این دو زبان مسیرهای متفاوتی را در پی گرفتند.
در واقع جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی برای تعاملی کردن صفحات وب است .در واقع چیزی است که به صفحات وب زندگی میبخشد و با تزریق عناصری به آن باعث جذابیت هرچه بیشتر یک صفحه وبسایت میشود.در واقع اگر در یک سایت در حال دیدن تماشای زنده فوتبال هستید و یا از سرچ باکس آن چیزی را جستجو کردید ،در حال استفاده از نتایج جاوا اسکریپت هستید!
نکته : جاوااسکریپت در کنار html و css یکی از ستون های اصلی طراحی وبسایت است.
جاوا اسکریپت یک زبان مفسری است بدین صورت که مرورگر پس از دریافت کدهای منبع جاوااسکریپت ،این کد ها را توسط موتور جاوااسکریپت تفسیر میکنند.اما جاوااسکریپت تنها یک زبان سمت مرورگر نیست و در دهه های اخیر به یکی از انعطاف پذیر ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است.برای یادگیری html.css  می توانید در کلاس آموزش html.css  شرکت نمایید
جاوا اسکریپت یک زبان ترجمه شده است بدین معنی که برای برنامه نویسی نیاز به هیچ ادیتور خاصی ندارید و در یک ادیتور متن ساده مانند نوت پد نیز قابلیت کد نویسی را دارد.
مورد جالبی که از جاوا اسکریپت باید بدانید این است که نیازی نیست نحوه نوشتن کدهای آن را بطور کامل آموزش دیده باشید و میتوانید برای وب کدهای خود از کدهای از پیش نوشته شده که اوپن سورس هستند و بطور رایگان در اختیار عموم قرار گرفته استفاده نمایید.بدین منظور تنها کافی است کد ها کپی paste نمایید!برای یادگیری جاوا اسکریپت در کلاس آموزش جاوا اسکریپت در آکادمی پرتو شرکت نمایید.

کاربردهای جاوا اسکریت

برنامه های دسکتاپ : در صورت استفاده از پلتفرم هایی مثل Electron و NW.js میتوان از زبان جاوا اسکریپت بعنوان یک نرم افزار دسکتاپ استفاده نمود.بدین منظور باید موتور جاوااسکریپت را در یک فایل اجرایی محدود نمود .این کار باعث تفسیر کدهای html و css و js در یک دستاپ مجزا میشود.
برنامه های تحت وب : جاوااسکریپت به منظور توسعه برنامه های سمت کلاینت و سرور کاربرد دارد.بدین منظور میتوان برای توسعه سمت کلاینت طراحی ظاهری سایت نظیر بروزرسانی ناهمزمان ،انیمیشن ها ،ورودی داده ها و … و توسعه سمت سرور نظیر مسیریابی ،تعاملات پایگاه داده و … استفاده نمود.
اپلیکیشن های موبایل : توسط فریم ورک هایی مانند React Native و PhoneGap میتوان برای تلفن های همراه و با استفاده از زبان جاوااسکریت ،اپلیکیشن طراحی نمود.

جاوا چیست

جاوا ،زبانی که در ابتدا توسط کدهای سبز و بلوط شناخته میشد و پس از آن در سال 1995 بطور رسمی معرفی شد.این زبان که توسط شرکت Sunایجاد شد در واقع یک زبان شی گرا است که با در اختیار داشتن ابزارهای بسیار زیاد و قدرتمند خود میتواند برای پیاده سازی بسیاری از پروژه ها از آن استفاده کرد.در زبان جاوا بسیاری از دستورات با زبان های C و C++ شباهت بالایی داشت و برنامه نویسان جاوا را نسخه آسان تر و بهبود یافته C و C++ میدانستند.این زبان یک زبان کامپایلی است بدین معنی که پیش از اجرا باید ترجمه یا کامپایل شوند.
جاوا از اصل نوشتن یکباره و استفاده چندین باره پیروی میکند.بدین معنی که برنامه نویس برنامه را یکبار مینویسد و از آن در محیط های مختلف استفاده میکند.کدهای جاوا نیاز به کامپایل شدن هرباره برای استفاده شدن ندارند و شما میتوانید پس از یکبار کامپایل به یک فایل JAR در تمامی سیستم هایی که از جاوا پشتیبانی میکنند استفاده کنید.این موضوع توسط ماشین مجازی جاوا امکان پذیر شده است.(JVM)
JVM فایل های JAR را که متشکل از محموعه دستورات جاوا است را خوانده و سپس در محیط Runtime کامپایل نموده و پس از آن برنامه را برای اجرا آماده میکند.به این فرایند کامپایل به هنگام میگویند.

تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

و اما در ادامه به کاربردهای جاوا میپردازیم

برنامه های دسکتاپ : یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد برنامه های میان پلتفرمی ،استفاده از زبان جاوا است.اکثر توسعه دهندگان جاوا از بسته های نرم افزاری Swing برای ایجاد واسط کاربری استفاده میکنند.البته برای تازه کاران این عرصه استفاده از این برنامه پیشنهاد نمیشود و میتوان به جای آن از برنامه های JavaFX یا SWT استفاده نمود.
اپلیکیشن های اندروید : در مورد الیکیشن نویسی زبان های زیادی هستند که میتوان از آن ها استفاده نمود اما زبان جاوا زبان رسمی تری نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی است که در این مورد استفاده میشود.
سیستم های سازمانی : استفاده از جاوا در سیستم سازمان هایی که تراکنش حجیم و بالایی دارند مانند بانک ها مرسوم است.این امر نیز به دلیل سرعت بالا و پرتابل بودن برنامه هایی است که با جاوا نوشته میشوند و پشتیبانی از آن نیز ساده تر است.علاوه بر این کاهش محسوس باگ هایی است که در زبان های سطح پایین به چشم میخورد .
سیستم های نهفته : در سیستم های نهفته نیز زبان جاوا کاربرد دارد .از جمله این موارد میتوان به : کنترلرهای کارخانه ها ،دوربین های دیجیتال ،چراغ های راهنمایی ،دستگاه های اینترنت اشیا و خودروهای هیبرید اشاره کرد.
تحقیقات علمی : در پردازش های معمول مانند محاسبات ،شبیه سازی داده ها و مدل سازی از زبان پایتون و متلب استفاده میشود اما اگر این محاسبات پیچیده باشند و پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی نیاز باشد ،زبان جاوا به کمک میشتابد.

پس دیدید که این دو زبان در عمل هیچ شباهتی با هم ندارند و به عبارت دیگر تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت از زمین تا آسمان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *