بک اند چیست

بک اند چیست ؟ در حوزه وب دو واژه مکررا توسط فعالان این عرصه شنیده میشود و در زمان رویارویی طراحان وب این سوال را از یکدیگر میپرسند که در حوزه فرانت اند مشغول به کار هستی و یا بک اند؟

حتما شنیده اید که می گویند بک اند کار هستی یا فرانت اند کار؟ امروز سعی داریم به این سئوال پاسخ دهیم که بک اند چیست ؟
در مقاله قبلی در مورد فرانت اند صحبت نمودیم .اما در این مطلب قصد داریم به این سوال بپردازیم که بک اند چیست و طراح بک اند چه کاری انجام میدهد؟

بک اند چیست

همانطور که از نام عبارت back end نیز هویدا است ،مفهومی از عقب کار و پشت صحنه را به انسان میرساند.بدین معنی که فردی که در این حوزه کار میکند ،در پشت صحنه حضور دارد و
اموری که انجام میدهد توسط کاربر بطور مستقیم قابل مشاهده نیست .

پس اگر بخواهیم بک اند را ساده تعریف کنیم ، می گوییم بک اند بخشی از وب سایت است که شما نمی بینید و باید بگویم که مانند بسیاری از مفاهیم انتزاعی دیگر ، آن چیزی که شما نمی بینید ، معمولا مهم ترین بخش کار است.

بک اند به قسمتی از سایت یا نرم افزار گفته میشود که بطور ملموس برای کاربران قابل مشاهده نیست.ممکن است از خود بپرسید که در زمانیکه حاصل تلاش شما قابل مشاهده برای کاربر نباشد ،پس این تلاش چه فایده ای دارد.اما باید در پاسخ به این سوال گفت که کاملا در اشتباهید .زیرا کاربر تنها قسمت بسیار کوچکی از یک سایت را مشاهده میکند و در واقع عملکرد سایت که همان بک اند است در پشت صحنه قرار دارد و همواره در حال پردازش نیازها و تراکنش های کاربر است.

بک اند چیست

فکر می کنید وقتی بر روی دکمه سبد خرید در سایت آمازون کلیک می کنید، چه اتفاقی می افتد؟
فرمان شما چگونه به سرور منتقل می شود و از سرور چگونه به شما گفته می شود که خرید شما با موفقیت ثبت شد؟
یا سیستم چگونه متوجه می شود که شما وجه را پرداخت کرده اید ؟
واضح است!
بک اند این کار را برای شما انجام می دهد و هنر بک اند کاران اصلا همین است.
همین معجزه یک بک اند کار است که در کسری از ثانیه درخواست های کاربر را به بهترین نحوه پاسخ دهد.

میزان نسبت فرانت اند به بک اند را میتوان همانند یک کوه یخی دانست که کاربر تنها ده درصد از آن را میبیند و 90 درصد باقیمانده کوه در زیر آب قرار دارد و قابل مشاهده نیست.با همین مثال ساده به اهمیت حوزه بک اند در طراحی سایت ها و نرم افزار ها پی خواهیم برد.

ما در بهترین آموزشگاه برنامه نویسی ، وظیفه داریم شما را به سمتی هدایت کنیم که اگر علاقه دارید ، یک بک اند کار حرفه ای و درجه یک شوید.

برنامه نویسی بک اند در سایت هایی کاربرد دارد که داینامیک هستند و لازم است تا سایت امکاناتی وجود داشته باشد تا کاربر بتواند با آنها تعامل نماید و یکی از نیازهایش را برطرف نماید .به عنوان مثال شخصی گوشی تلفن همراهی خریداری نموده و میخواهد از طریق یک فرم اعتبار سنجی آن را انجام دهد .ابتدا شخص مشخصات گوشی خود را وارد فرم نموده و با فشار دادن یک دکمه اطلاعات وی به پایاه داده ارسال شده ،پس از طی سلسله مراتب و عمل هایی ،نتیجه برای کاربر به نمایش در میاید که میتواند ببینید آیا محصول خریداری شده توسط وی از اصالت برخوردار است یا خیر.این عملیات و بازخوردها توسط برنامه نویسی بک اند صورت میپذیرد.

بطور کلی در سایت های داینامیک که نیاز به برخورداری از منطق در پیکره سایت است ،از برنامه نویسی بک اند استفاده میشود.

یک برنامه نویس سمت بک اند نیاز به چه مهارت هایی دارد

بصورت خلاصه مهارت هایی که یک برنامه نویس بک اند لازم دارد تا در این حوزه عملکرد مطلوبی داشته باشد عبارتند از :
زبان های برنامه نویسی : یکی از پایه ای ترین مواردی که یک برنامه نویس بک اند باید آن را یاد داشته باشد ،زبان های برنامه نویسی سمت سرور است .این زبان ها عبارتند از :
PHP : زبان PHP یکی از پرکاربرد ترین زبان هایی است که در حوزه بک اند مورد مصرف واقع میشود و در حدود 80 درصد از سایت ها را با استفاده از این زبان قدرتمند برنامه نویسی میکنند.
برای یاد گیری این زبان ، توصیه می کنیم در کلاس آموزش حرفه ای PHP شرکت نمایید.

JAVA SCRIPT : یکی از زبان های قدرتمند در سمت سرور است که میتوان گفت کاری نیست که نتواند انجام دهد!توسعه اپلیکیشن های اندروید ،توسعه وب سایت ،پردازش تصویر . نرم افزارهای مبتنی بر رابط گرافیکی و … از جمله مواردی هستند که میتوانید با استفاده از جاوااسکریپت آن ها را طراحی نمایید .ما در آموزشگاه طراحی سایت پرتو ، در کلاس آموزش جاوا اسکریپت ، در کنار شما هستیم.

پایتون : زبان پایتون امروزه به یکی از رقبای جدی زبان های جاوااسکریپت و PHP تبدیل شده است و راحتی یادگیری آن باعث شده تا افراد زیادی تمایل به یادگیری آن و بکارگیری آن داشته باشند.از پایتون برای توسعه نرم افزارهای دسکتاپ و تحت وب استفاده میشود .

SQL : میتوان گفت اصلی ترین وظیفه زبان های برنامه نویسی سمت سرور یا همان بک اند ،توانایی ارتباط برقرار نمودن با پایگاه داده است .با استفاده از SQL میتوانید با پایگاه داده ارتباط برقرار کرده در از اسلاعات آن استفاده نمایید .زبان SQL انتخاب اول کسانی است که با پایگاه داده سر و کاردارند و نیاز به داده کاوی دارند.

توانایی حل مساله : برای یک برنامه نویس بک اند ،توانایی حل مساله بسیار حائز اهمیت است و داشتن ذهن تحلیل گر یکی از مواردی است که برنامه نویس باید از آن بهره مند باشد .

درامد برنامه نویسان بک اند به چه صورت است ؟
در خارج از کشور درامد برنامه نویسان حوزه بک اند سالانه در حدود 90 هزار دلار است اما در مورد ایران باید گفت که میزان دقیقی از درامد برنامه نویسان حوزه بک اند وجود ندارد و میتوان گفت که میانگین دریافتی این برنامه نویسان بین 3 تا 10 میلیون تومان است و بطور معمول برنامه نویسان بک اند بصورت کار تیمی پروژه ها را انجام میدهند.میزان دریافتی حقوق در ایران بسته به میزان تجربه و مهارت شما بستگی دارد هرچه سابقه کاری بالاتر با نمونه پروژه های قوی تری داشته باشید میزان دریافتی شما بیشتر خواهد شد.

سئوال دارید، بپرسید!