افزونه یا پلاگین وردپرس چیست

افزونه یا پلاگین  وردپرس چیست ،همانطور که از نامش نیز پیداست ،یک امکان افزودنی است که بر روی سایت وردپرسی شما سوار میشود و امکانات ،ویژگی ها و کارکردهای بیشتری را در اختیار سایت شما قرار میدهد.
افزونه ها ،اپلیکیشن های کوچکی هستند که بر روی سایت وردپرسی نصب شده و همراه با وردپرس اجرا میشوند.
در سال 2003 بود که وردپرس به منظور کمک به امر وبلاگ نویسی در دسترس قرار گرفت و پس از آن به کمک افزونه ها توانست به محبوبیت دست یابد بطوری که امروزه از وبلاگ ها گرفته تا قویترین سایت های تجاری یا آموزشی توسط این سیستم امن و محبوب طراحی میشوند.بطور مثال توسط افزونه ها خواهید توانست سایتی وردپرسی اعم از موارد زیر را طراحی نمایید ؛
• توسط افزونه ووکامرس میتوانید یک فروشگاه اینترنتی را طراحی نمایید.
• توسط افزونه Envira Gallery خواهید توانست یک سایت عکاسی را راه اندازی کنید.
• با استفاده از افزونه Knowledge base میتوانید یک سایت ویکی را راه اندازی نمایید .
• توسط افزونه های دایرکتوری ،میتوانید سایتی دایرکتوری را راه اندازی نمایید .
• و …

• طراحان حرفه ای وردپرسی یک جمله معروف دارند و آن این است : “برای این هم افزونه هست!”

• بدین صورت که هر جا در وردپرس به مشکلی برخوردید که توسط این CMS نتوانستید آن امکان را اجرا نمایید ،به کمک پلاگین ها به راحتی نیازتان مرتفع میگردد.

افزونه یا پلاگین وردپرس چیست

افزونه یا پلاگین وردپرس چیست

در حال حاضر رقمی بالغ بر 48000 افزونه رایگان در سایت WordPress موجود است .علاوه بر آن در سایت هایی مانند گیت هاب نیز هزاران افزونه وردپرسی در دسترس قرار دارند.ضمن اینکه هزاران افزونه غیر رایگان نیز وجود دارند که توسط افراد و یا شرکت های تجاری به فروش و مصرف میرسند.

اما کدامیک از افزونه های رایگان یا پولی بهتر است؟
به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از افزونه های رایگان هیچگونه پشتیبانی و ضمانتی در کار نیست و طراح افزونه میتواند در هر زمان که خواست از کار و ادامه پروژه سر باز زند.بنابراین در صورتیکه نیاز دارید پشتیبانی بر روی افزونه های مورد نظرتان انجام پذیرد ،بهتر است از افزونه های پول یاستفاده نمایید .اما این بدان معنا نیست که افزونه های رایگان از پشتیبانی برخوردار نیستند.زیرا وردپرس از افزونه های رایگانی که از محبوبیت بالایی برخوردارند و تعداد نصب و ستاره بیشتری دارند بطور ویژه پشتیبانی میکند .کافی است در زانیکه به مشکل بر میخورید به صفحه افزونه مراجعه نموده و بر روی تب پشتیبانی کلیک نمایید تا بتوانید جواب سوالات خود را بیابید.

افزونه چیست

نکته 1: سعی نمایید افزونه وردپرسی خود را از سایتی معتبر و یا مخزن وردپرس نصب نمایید.در غیر اینصورت ممکن است سایت شما آلوده شده و یا به راحتی هک شود.

نکته 2 : به تصور غلط ،ممکن است بشنوید که بر اثر نصب بیش از حد افزونه ها سایتتان کند خواهد شد.درصورتیکه این سخن از پایه اشتباه است و سایت شما در صورتی با نصب افزونه ها کند خواهد شد که این پلاگین ها بد کد نویسی شده باشند.

افزونه ها چگونه ساخته میشوند

افزونه ها توسط افرادیکه به زبان PHP و SQL Server مسلط هستند و با استفاده از امکانات هسته وردپرس و توابع توسعه پیدا میکنند.استفاده از افزونه ها به شما این امکان را میدهد که بدون داستن هیچ گونه مهارت کد نویسی و بدون نوشتن حتی یک خط کد ،امکانی جدید را به سایتتان اضافه نمایید.

تداخل در عملکرد افزونه ها
همانطور که در بالاتر نیز عنوان شد ،افزونه ها متشکل از تکه کدهایی هستند که توسط افراد متفاوتی نوشته می شوند.لذا کاملا منطقی است که در عملکرد برخی از آن ها تداخل ایجاد گردد و نتوانید به درستی از آن استفاده کنید.انواع تداخل ها ناشی از عواملی چون موارد زیر هستند :
• دو افزونه با کارکرد مشابه بر روی سایتتان نصب باشد.
• تفاوت در بین ورژن قالبتان و افزونه نصب شده بر روی سایتتان که باعث عدم عملکرد صحیح افزونه میشود.
• قالب نصبی بر روی ساتتان با افزونه سازگار نباشد.
• افزونه زبان مورد نظر شما را پشتیبانی نکند.
این تداخل ها به دو صورت نمایان خواهند شد :
• قالب سایتتان دچار بهم ریختگی خواهد شد و یا عملکرد درستی نخواهد داشت.
• صفحه مرگ را مشاهده خواهید نمود.صفحه ای سفید که در زمانیکه افزونه ای به درستی کار نکند را در زمان وارد نمودن ادرس سایتتان مشاهده خواهید نمود.
اما پس از بروز چنین مشکلی نگران نشوید.کافی است افزونه عامل را غیر فعال نمایید.در صورتیکه نمیدانید این مشکل بر اثر فعالسازی کدام افزونه رخ داده است ،مجبور هستید یکی یکی افزونه ها را غیر فعال نموده و اثر آن را بر روی سایت ملاحظه نمایید.بدین منظور لازم است تا هر بار پس از غیر فعالسازی یک افزونه سایت را بدون کش مرورگر و با استفاده از کلید ترکیبی ctrl+f5 بارگذاری نمایید.

در انتها پس از اطلاع از مزایای افزونه ها سعی نمایید تا افزونه ها را بیش از آن چه مورد نیازتان است بر روی وردپرس نصب نکنید زیرا افزونه ها بخشی از فضای هاست شما را به خود اختصاص میدهند.علاوه بر آن در زمان فعال شدن به منابع دیگری نظیر RAM و CPU نیاز دارند.در صورت استفاده از افزونه های غیر ضروری باعث هدر رفتن این منابع خواهید شد.

ما در بهترین آموزشگاه وردپرس ، با برگزاری کلاس آموزش پلاگین نویسی برای وردپرس ، می توانیم شما را در ساخت بهترین پلاگین های وردپرس راهنمایی نماییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله
افزونه یا پلاگین وردپرس چیست
نام مقاله
افزونه یا پلاگین وردپرس چیست
خلاصه
افزونه یا پلاگین وردپرس چیست - مقاله ای کوتاه پیرامون این موضوع که پلاگین چیست و چه می کند
نویسنده
منتشر کننده
آموزشگاه کامپیوتر پرتو
لوگو